4b j.polski

23.06.2020 r.

 

Dzień dobry!

Kochani!

Na te ostatnie dni przesyłam Wam linki do filmów-ekranizacji lektur – miłego oglądania!

To w ramach nagrody za ciężką pracę podczas zdalnego nauczania! 🙂

Pozdrawiam serdecznie!

Ewelina Sodel

KLIK

KLIK

KLIK

 

10.06.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Dzisiaj nie zapisujecie nowego tematu – będzie znowu krótko i powtórkowo!

Powtórzcie sobie szybko, czym jest podmiot i zróbcie poniższe zadanie!

Powodzenia!

KLIK

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

09.06.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani, dzisiaj tylko małe przypomnienie wiadomości!

Dobrej zabawy!

KLIK

🙂

Ewelina Sodel

 

 

05.06.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani, dzisiaj bardzo, bardzo krótko i powtórkowo – do zrobienia tylko te ćwiczenia ortograficzne (NIE WPISUJ TAM SWOJEGO PRAWDZIWEGO IMIENIA, TYLKO JAKIŚ PSEUDONIM:)):

KLIK

KLIK

 

Pozdrawiam serdecznie!

Ewelina Sodel

 

 

04.06.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj jeszcze o zdaniach pojedynczych.

Temat: Zdania pojedyncze. Podmiot.

Wiemy już, że żeby zaistniało zdanie, musi się w nim znaleźć orzeczenie (czasownik odmieniony przez osoby). Jeśli w zdaniu jest jedno orzeczenie – jest to zdanie pojedyncze. Jeśli w zdaniu są dwa orzeczenia (lub więcej) – jest to zdanie złożone.

W zeszycie zapisz sobie notatkę:

ORZECZENIE TO NAJWAŻNIEJSZA CZĘŚĆ W ZDANIU. Bez niego zdanie nie istnieje.

Ciekawostka: Najkrótsze zdanie, jakie można zbudować w języku polskim to zdanie, które wygląda tak: „Ma.”

Wygląda dziwnie, ale to prawda – jest to czasownik odmieniony przez osoby, więc wypowiedzenie to, chociaż jest tak krótkie i nie ma innych części – jest zdaniem!

Oprócz orzeczenia dość ważną (chociaż mniej) częścią jest podmiot.

Zapisz w zeszycie:

PODMIOT TO CZĘŚĆ ZDANIA. OKREŚLA WYKONAWCĘ CZYNNOŚCI Z ORZECZENIA. PODMIOT PODKREŚLAMY POJEDYNCZĄ LINIĄ. Podmiot odpowiada na pytanie: „kto/co wykonuje czynność z orzeczenia?”

Np.

W zdaniu: „Mały kotek pije mleko” orzeczeniem jest „pije”, a podmiotem (wykonawcą czynności) – „kotek”.

W zdaniu: „Błękitny wazon stoi na stoliku” orzeczeniem jest „stoi”, a podmiotem (wykonawcą czynności) – „wazon”.

Zadanie:

Przepisz poniższe zdania do zeszytu. Najpierw znajdź orzeczenie i podkreśl je podwójną linią, a potem znajdź podmiot i podkreśl go pojedynczą linią.

  1. Ania wszędzie szukała swojej zagubionej szarfy.
  2. Chłopcy biegali po boisku przez pół dnia.
  3. Dziewczynka wesoło skakała przez kałuże.
  4. Ta ściana zawsze stała tak krzywo.
  5. Tomek z wielkim trudem szedł pod górę.
  6. Koraliki rozsypały się po podłodze.

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

03.06.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj kontynuacja wczorajszego tematu. Dopiszcie tylko numer lekcji.

 

Spróbuj zrobić poniższe ćwiczenie – oczywiście zapisz je w zeszycie.

Połącz zdania pojedyncze tak, aby z dwóch wyszło jedno zdanie złożone. Użyj poniższych spójników (możesz jednego spójnika używać kilka razy).

SPÓJNIKI: i, oraz, ani, ni, ale, lecz, lub, albo, więc, toteż, który, jaki, kiedy, gdy, bo, ponieważ, że, iż

PAMIĘTAJ O PODKREŚLENIU ORZECZEŃ PODWÓJNĄ LINIĄ!!!

WZÓR:

Ania idzie na zakupy. Spieszy się bardzo. Ania idzie na zakupy i spieszy się bardzo.

  1. Kasia lubi pływanie w basenie. Nie cierpi zjeżdżania na zjeżdżalni.
  2. Antek powiedział mi. Nie zrobił zadania.
  3. Robi wszystko powoli. Nie chce niczego zapomnieć.
  4. Idę stąd. Mam dość.
  5. Pójdę do domu. Odwiedzę koleżankę.
  6. Pogramy w piłkę. Zrobimy ognisko.

To wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

02.06.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Znowu gramatyka, ale dzisiaj nie będziemy korzystać z książek.

Najpierw otwieramy zeszyty.

Temat: Zdania pojedyncze i złożone.

Wiemy już, że zdanie to wypowiedzenie, w którym znajduje się orzeczenie (czasownik odmieniony przez osoby). Orzeczenie podkreśla się podwójną linią (ja podkreślam je pojedynczą, bo szkolne strona zdalnego nauczania nie pozwala mi inaczej, ale Wy zanotujcie sobie przykłady z podwójną linią).

Np.

Tomek, Maciej i Olek Mikołaj uważają na lekcji.

Kasia i Olka przyszły wreszcie do domu.

Musicie jednak coś wiedzieć, że zdania dzielą się na dwa rodzaje! Dlatego zapisz sobie notatkę:

Zdania dzielą się na: pojedyncze i złożone.

Zdanie pojedyncze – wypowiedzenie, w którym jest tylko jedno orzeczenie.

Np. Kotek wszedł na płotek.

Zdanie złożone – wypowiedzenie, w którym są dwa (lub więcej niż dwa) orzeczenia.

Np. Kotek wszedł na płotek i zgrabnie z niego zeskoczył.

Zadanie.

Zrób proszę poniższe zadanie i prawidłowe wyniki zapisz w zeszycie. W każdym zdaniu podkreśl podwójną linią orzeczenie!

KLIK

To wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

 

 

29.05.2020 r. – PIĄTEK

 

Dzień dobry!

Kochani Uczniowie!

Dzisiaj tylko kilka ćwiczeń ortograficznych.

Dobrej zabawy!

ĆWICZENIE 1

ĆWICZENIE 2

ĆWICZENIE 3

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

28.05.2020 r. – CZWARTEK

 

Dzień dobry!

Kochani Uczniowie!

Dawno, dawno nie było dyktand!

Przećwiczcie swoją ortografię i wyniki zapiszcie w zeszycie!

DYKTANDO 1

DYKTANDO 2

DYKTANDO 3

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

27.05.2020 r. – ŚRODA

 

Dzień dobry!

Kochani Uczniowie!

Dzisiaj także nietypowo!

Miesiąc temu był Dzień Książki, ale nie wspominałam o tym, bo byliśmy w trakcie ważnego tematu.

Pora to nadrobić!

Pod spodem zamieszczam link do gawędy o książkach Pani Małgorzaty Swędrowskiej (znacie ją już z wcześniejszego filmiku o legendach :))

Co prawda filmik był nagrany dla klas czwartych z Puszczykowa, ale Pani Małgosia nie miała nic przeciwko temu, aby udostępnić go także Wam!

Opowiada sporo ciekawych rzeczy o książkach!

Zadanie Wasze polega na tym, aby obejrzeć film i napisać w mailu do mnie trzy pytania o książkach, pracy z dziećmi, jakie zadalibyście Pani Małgorzacie jako nauczycielce, autorce książek dla dzieci, wykładowcy na uniwersytecie.

KLIK

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

26.05.2020 r. – WTOREK

 

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj TYLKO JEDNO ZADANIE!

Migusiem narysujcie piękną laurkę i wypiszcie życzenia dla Waszych Mam! I tutaj nie ma znaczenia, czy jesteście z Mamami na co dzień, czy może Mama jest teraz daleko, albo może tak się w waszym życiu zdarzyło, że ktoś inny spełnia w Waszym życiu Jej rolę – podziękujcie tym osobom piękną laurką! Dziś Dzień Matki!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

22.05.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj – przyznam szczerze… – dość nudna lekcja, bo polegać będzie tylko na tym, żebyście przepisali pewne wierszyki do zeszytu. Przydadzą nam się wkrótce, kiedy będziemy mówić o zdaniach pojedynczych i złożonych.

Temat: Interpunkcja – ciąg dalszy.

Przepiszcie sobie do zeszytu wierszyki. Możecie je ozdobić ramkami.

 

Wszyscy wykształceni ludzie
Bez przecinka piszą zdanie
Ze spójnikiem: i, bądź, tudzież
Oraz, albo, lub, ni, ani.

W zda­niu złożonym prze­cinki pisz,
przed spójni­kami: a, aż, jak, niż.
Lecz w po­jedyn­czym prze­cin­ka brak
przed spójni­kami: a, aż, niż, jak.

Przed że, aby, jeśli, iż, bo, albowiem, więc, ponieważ.
Znaczek zrób, przecinek pisz, a opuścić się go nie waż!
To nie tak trudna rzecz, pisz przecinki mój kolego
Przed: jeżeli, ale, lecz, kiedy, lubo, gdyż, dlatego.

I to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

21.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Ciągle, ciągle gramatyka…

Ale dzisiaj bez podręczników!

Temat: Rodzaje wypowiedzeń.

Ostatnio mówiliśmy o tym, jak dzielą się wypowiedzenia.

Był to podział ze względu na to, jakie były intencje osoby mówiącej (czyli co chciała przekazać ta osoba? Chciała coś oznajmić? Zapytać? Rozkazać?)

Dzisiaj inny podział – znacie go na 100%!!!

Zapiszcie sobie pod tematem:

WYPOWIEDZENIE – TO JAKAŚ WYPOWIEDŹ. NAJCZĘŚCIEJ ZAKOŃCZONA KROPKĄ.

Wypowiedzenia dzielą się na:

ZDANIE – WYPOWIEDZENIE Z UŻYCIEM CZASOWNIKA W FORMIE OSOBOWEJ. KOŃCZY SIĘ KROPKĄ. CZASOWNIKI W ZDANIU NAZYWAMY ORZECZENIAMI. PODKREŚLAMY JE PODWÓJNĄ LINIĄ (nie mogłam w tym dokumencie zrobić tej linii w podwójnej wersji – zrobiłam w pojedynczej, ale pamiętajcie o tym, żeby w zeszycie podkreślić te wyrazy podwójnie!)

np.

Ania biegnie do sklepu.

Marianna, Kajetan i Lena pokłócili się o piłkę.

Mateusz nie cierpi zupy pomidorowej.

 

RÓWNOWAŻNIKI ZDAŃ – WYPOWIEDZENIA BEZ UŻYCIA CZASOWNIKA.

np.

Przyjazd do domu.

Nieoczekiwane wydarzenie.

Szukanie igły w stogu siana.

 

A tutaj ćwiczenie – po jego zrobieniu przepiszcie je sobie do zeszytu. Pamiętaj, aby orzeczenia podkreślić podwójną linią!

KLIK

I to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

20.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Ciągle gramatyka – czyli potrzebne będą zielone podręczniki!

Temat: O różnych intencjach wypowiadającego.

 

Na początek otwórz podręcznik językowy (zielony) na stronie 124.

Tam znajdź tabelkę „Zapamiętaj i przepisz ją do zeszytu.

Następnie zrób zadanie 1 i 4.

A dla następnie zrób zadanie internetowe i przepisz je do zeszytu!

KLIK

I to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

19.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Ciągle gramatyka – czyli potrzebne będą zielone podręczniki!

Temat: O sylabach.

Gwarantuję, że ten temat nie będzie trudny – to właściwie powtórka!

Na początek otwórz podręcznik językowy (zielony) na stronie 19. i w zeszycie zrób zadanie 1.

Potem znajdź ramkę „Zapamiętaj” i przepisz ją do zeszytu.

 

Zobacz, to nic trudnego!

Tam, gdzie jest samogłoska, tam tworzy się sylaba.

Dlatego w naszym języku możemy słowa dzielić:

Ka/ta/pul/ta

Na/u/czy/ciel

U/czeń

Przepisz te przykłady i podkreśl w nich samogłoskę.

A na koniec zrób zadanie 2. i 6.

I to wszystko na dzisiaj!

Prawda, że krótko?

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

15.05.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj interpunkcja – czyli korzystamy z podręcznika językowego (zielonego).

Temat: Właściwe użycie znaków interpunkcyjnych.

Otwórz podręcznik na stronie 127.

Tam zaczyna się dział dotyczący interpunkcji.

Znajdź ramki „Zapamiętaj” i przepisz je do zeszytu (2 ramki).

Zrób zadanie 4 w zeszycie.

Oprócz tego do zeszytu przepisz sobie poniższe zasady:

 

Przecinkiem rozdzielamy wyrazy, które wymieniamy:

  1. On jest pilny, uczynny, obowiązkowy.

Kupiłam wczoraj cukierki, ciastka, soki.

 

Przecinek stawiamy przed: że, który, jaki, ale, więc, a.

  1. Zmokła, więc jej zimno.

Czasami zapominam, ale nigdy nie kłamię.

Pobiegłem do domu, a kolega został na boisku.

Dostałem szóstkę za zadanie, które zrobiłem wczoraj.

 

Przecinka nie stawiamy przed: i, oraz, albo, lub.

  1. Kupiłem spodnie, buty i piłkę.

Podczas wakacji zostanę w domu albo pojadę do dziadków.

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

14.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj ciąg dalszy gramatyki!

Temat: Samogłoski i spółgłoski.

Potrzebny jest oczywiście podręcznik językowy, czyli zielony!

Otwieramy go na stronie 15.

Tam znajdź ramkę z napisem „Zapamiętaj”. Przepisz ją do zeszytu.

Zrób w zeszycie zadanie 6. i 7.

A tutaj znane już „O rety, krety!”

KLIK

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

13.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Pozostajemy w temacie gramatycznym!

Temat: Głoska i litera – jak to rozróżnić?

Kochani, wczoraj powtórzyliśmy sobie litery (alfabet), jakie funkcjonują w języku polskim.

Dzisiaj dowiemy się, co to jest głoska.

Zauważyliście pewnie, że w języku polskim każdej literze przypisany jest jakiś dźwięk.

Kiedy powiecie: „a”, słyszycie „a”.

Kiedy przeczytacie: „rz”, słyszycie „ż”, a nie „r” i „z” osobno.

Tak to właśnie jest!

Zapisz sobie w zeszycie:

LITERA – pojedynczy znak w danym języku,

GŁOSKA – pojedynczy dźwięk mowy w danym języku.

Niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy jednej litery (jednego znaku) np. a, z, s, j, ć.

Niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy dwóch liter, np. ch, sz, rz, ci, si,

A niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy nawet trzech liter, np. dzi.

Zajrzyjcie sobie do podręcznika językowego (zielony, s. 12.) Tam powinna być tabelka „Zapamiętaj” – przeczytaj ją sobie!

Zadanie.

Zrób je w zeszycie!

Ile jest głosek a ile liter w podanych wyrazach?

WZÓR:

CZŁOWIEK – C/Z/Ł/O/W/I/E/K – 8 liter, CZ/Ł/O/W/I/E/K – 7 głosek

POGODA –

SZARY –

KSIĄŻKA –

KRZAK –

To teraz pora na ćwiczenie internetowe!

Po jego zrobieniu przepiszcie je sobie do zeszytu!

KLIK

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

12.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj zaczynamy tematy gramatyczne!

Temat: Abecadło – nie ma przed nami tajemnic.

Na początek otwórzcie podręczniki językowe (zielone) na stronie 8.

Tam zaczyna się rozdział o abecadle.

Odszukajcie ramkę „Zapamiętaj” i przeczytaj ją sobie.

Następnie przeczytaj zadanie 2. i zrób je w zeszycie.

Ostatnie zadanie polega na tym, abyś wypisał wszystkie imiona i nazwiska osób z naszej klasy. Następnie w zeszycie ułóż je alfabetyczni według imion.

I tutaj pojawia się wątpliwość – mamy przecież dwie Małgosie, dwie Alicje… co teraz???

W takich wypadkach, kiedy imiona są takie same bierzemy pod uwagę kolejne litery nazwiska! I w ten sposób określamy, która osoba jest pierwsza w kolejności!

Żeby było Tobie łatwiej – miej otwarty podręcznik na tej tabelce „Zapamiętaj” z kolejnymi literami alfabetu.

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

08.05.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

I już kolejna ortografia!

Co oznacza, że koniec tygodnia się zbliża!

Temat: Pisownia wielką i mała literą.

Przygotowujemy sobie podręczniki językowe (zielone).

Otwieramy je na stronie 207.

Przepisz sobie do zeszytu tabelkę z zasadami „Zapamiętaj”.

Zadania do zrobienia to:

Zad. 4.

Zad. 7.

Zad. 8b.

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

07.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj pozostajemy jeszcze w klimacie przygód.

Temat: Tajemnice indiańskich ścieżek.

Na początek przeczytajcie sobie tekst ze s. 276.

Do zrobienia na dzisiaj są zadania:

Zad. 4. s. 281.

Zad. 6. s. 281.

Zad. 8.  s. 281.

Jeśli chcesz, zilustruj wybraną scenę tego opowiadania!

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

06.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj o pewnym sławnym łobuzie – Tomku Sawyerze! Gorąco polecam do przeczytania tę książkę!

Temat: Kilka słów o skarbie – analiza fragmentu powieści „Przygody Tomka Sawyera”.

Na początek przeczytajcie sobie tekst ze s. 271 w podręczniku literackim.

Przepisz do zeszytu ramkę „Słowniczek” ze s. 274. (znajduje się on z lewej strony; są tam słowa: eskapada, ekwipunek, euforia).

Teraz trochę rysowania!

Tomek i Huck na pewno długo przygotowywali się do tej wyprawy. Narysuj przekrój worka, w którym chłopcy nieśli ekwipunek potrzebny na tę eskapadę 🙂 Każdy przedmiot podpisz.

Akcja tej książki dzieje się około 150 lat temu.

A wyobraź sobie, co by było, gdyby Tomek żył w dzisiejszych czasach i chciał powiadomić i zaprosić Hucka na tę wyprawę przez sms!

Zerknij sobie na stronę 275. Tam jest wzór pisania smsa.

Narysuj teraz w zeszycie telefon komórkowy, a na ekraniku tego rysunkowego telefonu napisz sms, jaki Tomek mógł wysłać do Tomka, żeby powiedzieć mu o tej wyprawie i zaprosić go do udziału.

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

05.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj o pewnym detektywie, który miał dziwne nazwisko!

Temat: Opowiem wam, jak zaginął… – analizujemy fragment opowieści detektywistycznej.

Na początek wyjaśnijcie w zeszycie, kto to jest detektyw.

Teraz otwórz podręcznik literacki na stronie 266. Odczytaj tekst.

Do zrobienia na dzisiaj jest zadanie 5, i 7. ze s. 270.

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

30.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj wyjątkowo ortografia!

Czyli – będzie krótko i zwięźle!

Temat: Pisownia ą i ę.

Potrzebne nam są podręczniki językowe (zielone).

Otwieramy je na dziale „Piszę poprawnie. Część druga”. Temat: „Pisownia wyrazów z ą i ę” (są to chyba strony 202 – 206).

Najpierw odnajdźcie tabelkę z zasadami zatytułowaną: „Zapamiętaj”.

Teraz będzie trochę pisania – trzeba te zasady przenieść do zeszytu i ozdobić ładną ramką, wzorkami itp. Wiem, że to może być uciążliwe, ale w ten sposób też się utrwala Wam wiedza… Za to ćwiczeń będzie niewiele!

Po przepisaniu tych zasad zróbcie zadanie:

Zad. 6.

Zad. 7. (przykład: „Ktoś przemknął korytarzem”)

Zad. 8. (przykład „Ja biegnę radośnie”)

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

29.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj temat, który jest kontynuacją wczorajszego!

Czyli ciągle zostajemy z Panem Adamem Mickiewiczem!

Temat: Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz. Zachód słońca”.

Najpierw coś do odsłuchania.

Zwróćcie uwagę na to, jaka muzyka jest w tle…

A pan, który to czyta ma bardzo spokojny, miły głos. I wcale się nie spieszy! To nie jest przypadkowe!

Napisz w zeszycie w jednym zdaniu, dlaczego dobrano taką muzykę, dlaczego pan czyta powoli i cicho.

KLIK

Otwieramy podręcznik literacki (pomarańczowy) na stronie 251.

Przeczytaj ten tekst.

Czy wiecie, że w tym krótkim fragmencie są aż trzy porównania? Jeśli znajdziesz je wszystkie, zapiszesz je w zeszycie (pamiętaj, jak zapisuje się cytat!) i prześlesz mi zdjęcie notatki – wstawię Tobie szóstkę za aktywność!

A obowiązkowo musisz znaleźć i zapisać przynajmniej jedno:

– porównanie,

– metaforę,

– uosobienie,

– epitet.

A ostatnie zadanie na dzisiaj to takie, żeby wziąć do ręki kredki/mazaki, farbki i według opisu w tym tekście namalować obłok – tak, żeby obrazek jak najwierniej zgadzał się z tekstem. A pod rysunkiem zapisz sobie cytat z tym opisem.

To wszystko na dzisiaj!

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

28.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj temat, który jest jednym z moich ulubionych!

Jaka szkoda, że nie mogę Wam osobiście poopowiadać o Panu Adamie Mickiewiczu!

Jego życie jest tak ciekawe, a utwory piękne!

No nic, szkoda! Postaram się, żeby lekcja była jak najmilsza!

Temat: Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” fragmenty. Analiza tekstu.

Najpierw coś dla chętnych – to jest teledysk do filmu „Pan Tadeusz” – wspaniałej opowieści o trudnym momencie w dziejach Polski, kiedy była ona w czasie zaborów. Zobaczcie, jakie ładne zdjęcia, krajobrazy i ujęcia dworku szlacheckiego!

KLIK

Kiedy będziecie już więksi, przeczytamy ten tekst! A niektóre fragmenty będziecie znać nawet na pamięć! Na pewno dacie radę, bo zobaczcie, nawet trzylatek może się nauczyć fragmentu, który kiedyś Wy będziecie recytować!

KLIK

No dobrze, a teraz już do pracy!

Otwieramy podręcznik literacki (pomarańczowy) na stronie 81. Zobaczcie, mamy tam kilka informacji o Adamie Mickiewiczu – przeczytajcie je sobie!

A potem przeczytajcie sobie fragment tekstu – może to być trochę trudne, bo sporo tam starych wyrazów. Pomogą Wam przypisy.

Zapisz sobie pod tematem lekcji definicję:

Archaizm – to stare słowo, którego już nie używamy. Zniknęło ono, bo ludzie przestali używać rzeczy, którą dane słowo nazywało (np. „monokl” – pojedyncze okulary modne w XIX w.) lub dlatego, że rzecz zmieniła nazwę (np. „kajet” – to dzisiejszy „zeszyt”).

Zad. 1. Wypisz z tekstu przynajmniej 3 przykłady archaizmów i wytłumacz je.

Zad. 5 s. 83. (wyrazy z ramki można odmieniać).

To wszystko na dzisiaj!

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

24.04.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Już KONIEC TYGODNIA!

Dawno nie było uzupełnianych dyktand!

Tak więc dzisiaj tylko ćwiczenia internetowe!

Jeśli chcesz, spisz sobie swoje wyniki w zeszycie!

DYKTANDO NR 1

DYKTANDO NR 2

DYKTANDO NR 3

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

23.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Już czwartek!

Zabieramy się do pracy!

 

Kontynuujemy wczorajszy temat – o opisie miejsca.

Dopiszcie sobie jak na razie numer do lekcji.

Otwórzcie podręcznik literacki (pomarańczowy) na s. 233. i przeczytajcie jeszcze raz zamieszczony tam tekst.

Mam nadzieję, że wczorajsze rysunki udały się Wam! Dzisiaj bardzo się nam przydadzą!

Zerknijcie na stronę 237. w podręczniku literackim – znajduje się tam schemat opisu miejsca. Przeczytaj go sobie.

Myślę, że jest dość czytelny. W tekście, który przeczytaliśmy znajduje się właśnie taki opis miejsca…

Ale tak sobie myślę, że warto jeszcze zapoznać się z jakimś wzorem.

Macie go tutaj, w książce, którą Wam kiedyś przesyłałam. Otwórzcie ją na s. 17 (strona skanu) lub 29 (strona książki). Wśród wielu opisów znajdziesz tam opis krajobrazu i opis obrazu – są one dość podobne. W TAKI SAM SPOSÓB MOŻNA OPISAĆ MIEJSCE!

KLIK

Wasze zadanie polega na tym, żeby według schematu na jedną stronę w zeszycie opisać narysowaną przez Was fabrykę czekolady. A jeśli ktoś nie chce opisywać tej fabryki, niech opisze swój pokój, ogród, czy inne ulubione przez siebie miejsce. Na zrobienie i przesłanie mi zdjęcia tego opisu macie tydzień – czekam do przyszłego piątku!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

PS Pojawiły się pytania, czy można zdawać jeszcze lektury dodatkowe. Odpowiadam – oczywiście! Szkoda, żeby Wasz wysiłek się zmarnował! Zrobimy tak: osoby, które chcą zaliczać lektury przez Internet proszę o to, żeby przesłały mi wyraźne zdjęcie swojej tabelki ze zdanymi już lekturami i moimi podpisami. Wydrukuję sobie Wasze tabele i jeśli ktoś będzie chciał zdawać kolejną lekturę, ja ją będę uzupełniać. A jak zdać kolejną lekturę? Po prostu wyślijcie mi maila o tytule „Lektura dodatkowa” przez MobiDziennik. W mailu prześlijcie mi 10-15-punktowy plan wydarzeń książki, którą przeczytaliście, oraz przynajmniej 5 zdań Waszej oceny, dlaczego warto z tą książką się zapoznać. To chyba najprostsze rozwiązanie w tej sytuacji!

 

 

22.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

 

Dzień dobry we środę!

Dokończymy sobie wczorajszy temat!

Dopiszcie sobie jak na razie numer do lekcji.

Otwórzcie podręcznik literacki (pomarańczowy) na s. 242. i przeczytajcie zamieszczony tam tekst.

Jest on dość filozoficzny – Sokrates był słynnym filozofem! Myślę, że ta historia bardzo dobrze pasuje do wczorajszego tematu plotkowania!

No tak, ale czas na nowy temat!

Dzisiaj będzie też „smacznie”!

Co się za tym kryje?

Przeczytamy sobie nietypową historię o fabryce czekolady!

 

Temat: W raju łakomczuchów. Road Dahl „Charlie i fabryka czekolady”.

Może zaczniemy dzisiaj nietypowo – od krótkiego filmiku?

Zerknijcie sobie tutaj:

KLIK

Filmik jest co prawda po angielsku, ale myślę, że szybko zorientujecie się, o co chodzi!

A teraz czas, żeby otworzyć podręcznik literacki (pomarańczowy) na s. 233. Przeczytajcie zamieszczony tam tekst!

Do zrobienia jest zadanie 2. na s. 235. – myślę, że to dość przyjemne narysować takie miejsce! Postarajcie się użyć jak największej liczby kolorów! Rysunek przyda nam się na następnych lekcjach!

A ostatnie zadanie na dziś to zadanie 6. na s. 236.

Zadanie dla chętnych: przeczytaj sobie informację „Wiem więcej” na s. 237.

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

21.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Znowu się tutaj spotykamy!

Nadal jesteśmy w temacie poetyckich tekstów – tylko dzisiejszy temat będzie trochę lżejszy…

 

Temat: Jan Brzechwa – poznajemy wiersz „Ptasie plotki”.

 

Na początek proponuję, żebyście wysłuchali tego wiersza w interpretacji aktorów wrocławskiego teatru. Ten pan świetnie potrafi oddać emocje swoim głosem! Posłuchajcie!

KLIK

A potem otwieramy podręcznik literacki (pomarańczowy) na stronie 238.

Przeczytaj podany tam tekst.

No tak… plotka to paskudna sprawa…

Zad. 1. W zeszycie podaj przynajmniej trzy powody, dla których nie wolno plotkować (zapisz sobie najpierw pytanie: „Dlaczego nie wolno plotkować?” i pod spodem wymień te powody).

Zad. 2. Przeczytaj wiersz jeszcze raz. Wypisz przykłady trzech par rymów.

Zad. 3. Zrób pisemnie krótkie zadanie 3. s. 241.

 

A jeśli ktoś z Was jest ciekawy, to tutaj możecie sobie obejrzeć krótki filmik, który pokazuje, jak powstaje plotka! To taki eksperyment, ale daje do myślenia!

KLIK

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

17.04.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj piątek, ortografia!

 

Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.

 

Otwieramy podręczniki językowe (zielone) na dziale „Piszę poprawnie; część druga”.

Szukamy tematu „Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy”.

Przepiszcie proszę schemat zatytułowany „Zapamiętaj” – kiedy piszemy cząstkę „nie” razem, a kiedy osobno.

Jako ćwiczenie proponuję:

Zad. 9. z tego działu.

Internetowe zadanie:

KLIK

I już, miłego weekendu!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

16.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj kolejna poetycka lekcja!

 

Temat: „Chodzić z głową w chmurach” – analiza wiersza „Obłoki”

 

Najpierw dowiedz się, co oznacza frazeologizm „Chodzić z głową w chmurach” – możesz o to kogoś zapytać lub poszukać w Internecie.

Zapisz wyjaśnienie w zeszycie.

Pamiętasz, że wśród środków poetyckich jest coś takiego, jak porównanie?

Środek ten zbudowany jest tak, że coś porównujemy do czegoś.

Poznajemy go dzięki słowom: jak, jakby, niby, na kształt.

UWAGA! Wypowiedzenie: „jak słoń” nie jest porównaniem. Ale wypowiedzenie: „Ten pies  jest wielki jak słoń” jak najbardziej jest porównaniem!

  1. Otwórz podręcznik literacki na stronie 225. Jest tam niebieska ramka z tytułem „Zapamiętaj!”. Przeczytaj sobie wszystkie wiadomości z rej ramki.
  2. Przeczytaj wiersz ze s. 224.
  3. W tym wierszu jest jedno porównanie – znajdź je zapisz w zeszycie w formie cytatu. Pamiętaj, w jaki sposób zapisujemy cytaty!
  4. W wierszu tym pełno jest uosobień, czyli personifikacji. Znajdź przynajmniej dwa uosobienia i w formie cytatu zapisz je w zeszycie.
  5. I ostatnia rzecz – pisemnie w zeszycie zrób zadanie 4 ze s. 225. Wyjaśnij, co znaczą te powiedzenia, ale nie musisz układać zdań z ich udziałem.

I już, lekcja minęła!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

15.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Bardzo dziękuję za wszystkie przesłane życzenia! Bardzo mi było miło!

Mam nadzieję, że wypoczęliście!

Kochani, czas szybko leci, przed nami jeszcze kilka tematów z poezji.

A dzisiejsze dwie lekcje przedstawiają się następująco:

Temat: „Wyciągnięta ręka” – analiza wiersza.

Jest to temat na dwie lekcje.

Jest to wiersz dość smutny, skłaniający do refleksji czyli przemyśleń…

Najpierw spytaj rodziców, rodzeństwa, co to znaczy, że ktoś ma porażenie mózgowe. Dowiedz się , z jakimi trudnościami musi się zmierzyć na co dzień osoba (zwłaszcza dziecko), która jest tym dotknięta.

To nie jest łatwy temat, ale myślę, że jesteście już na tyle dojrzali, że sobie poradzicie…

Teraz otwórz podręcznik literacki na stronie 220. i przeczytaj wiersz.

To dziwny utwór, bo jest wierszem, ale nie ma rymów.

Zapisz sobie w zeszycie definicję:

Wiersz biały – to wiersz, w którym nie ma rymujących się wyrazów.

Zastanów się chwilę i przeczytaj wiersz po raz kolejny. Zobacz – w trzech pierwszych strofach (zwrotkach) bohater wiersza, chłopczyk, doświadcza zupełnie innych uczuć niż w trzech następnych.

Dokończ w zeszycie zdania:

W trzech pierwszych strofach chłopiec czuje się…

W trzech ostatnich strofach chłopiec czuje się…

Następnie zrób pisemnie:

Zadanie 4. s. 221.

Zadanie 1. s. 221. (podpowiedź: Słowo „postronny” oznacza „stojące z boku, obserwujący”).

Wyjaśnij, co może oznaczać zdanie: „przekrzywiona czapka śmieje się do rzeki” – przecież to jest niemożliwe! Jak myślisz, co to może oznaczać? Jaki to środek poetycki? Swoje przemyślenia zapisz w zeszycie.

Jeśli chcesz, możesz zrobić własna ilustrację do tego wiersza.

To tyle, na dzisiaj…

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Kochani moi Uczniowie!

Życzę Wam i Waszym Rodzinom,

aby ta Wielkanoc przyniosła Wam dużo spokoju w sercu,

nadziei i – wbrew wszystkiemu – radości!

 

Jedna uczennica napisała mi, że w tym dziwnym czasie TRZEBA SIĘ TAKŻE CIESZYĆ – POMIMO WSZYSTKO! I miała rację!

Niech radość świętowania Was nie omija!

 

PS Chciałam Wam jeszcze napisać, że podziwiam Was za Waszą pilność, rzetelność i systematyczność w nauce!

To przyjemność mieć takich Uczniów, jak Wy!

Dziękuję Wam za wszystkie miłe maile, życzenia i miłe słowa!

 

Ewelina Sodel

 

 

 

 

08.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj prześlę Wam link do książki, z której czasami korzystam na lekcjach polskiego, kiedy podaję Wam wzory, jak coś należy napisać (np. opowiadanie, opis itp.) – na pewno poznacie te strony!

Jeśli ktoś z Was chciałby na przyszłość korzystać z tej książki – zapraszam, na pewno się przyda! Nie przesyłajcie jej jednak dalej – ma ona być do użytku tylko w klasie, w której omawiam dany temat.

Temat: Piszemy życzenia wielkanocne.

Najpierw otwórzcie przesłany Wam plik (żeby go otworzyć najlepiej zapisać go na komputerze).

KSIĄŻKA

Szukamy strony 15. i 16. (jeśli kierujecie się numeracją stron książki) lub strony 9. i 10. (jeśli kierujecie się numeracją pliku pdf).

Tak, jest tam wzór kartki pocztowej – ćwiczyliśmy już coś podobnego przed Bożym Narodzeniem – ale ćwiczyć zawsze warto! Przeczytaj sobie te wszystkie informacje!

A teraz – tylko trzy zadania!

Zad. 1. Na całej kartce w zeszycie narysuj sobie ramki kartki pocztowej. Zapytaj swoich Rodziców o prawdziwy adres do Twoich Dziadków lub Cioci czy Wujka.

Zad. 2. Napisz do tych osób życzenia świąteczne na narysowanej przez siebie pocztówce. ZWRÓĆ SZCZEGÓLNIE UWAGĘ NA SPOSÓB ZAPISU ADRESU – TO JEST WAŻNE, JAKIE SĄ INFORMACJE W POSZCZEGÓLNYCH LINIJKACH.

Zad. 3. Na kolejnej kartce narysuj obrazek wielkanocny – postaraj się, żeby był najładniejszy, żeby wyglądał jak prawdziwa kartka pocztowa!

Na dzisiaj to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

07.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj trochę inna lekcja, która polegać będzie głównie na SŁUCHANIU!

Potrzebujemy tylko zeszytów.

Wiem, że rozpoczęliśmy dział o poezjowaniu, ale zrobimy sobie małą przerwę. Chciałam, żeby te lekcje przed Świętami wyglądały trochę inaczej…

ZACZYNAMY!!!

Temat: Poznajemy legendę „O poznańskich koziołkach”.

Poniżej podaję Wam link do filmiku zamieszczonego na facebooku. Spokojnie, z tego, co wiem, nie trzeba mieć konta, ani nie trzeba się logować, żeby wysłuchać tego filmiku. Pomińcie wszelkie reklamy i zachęty do logowania, i włączcie filmik.

Pani, która w nim występuje jest Wspaniałą Osobą! Jest ona mądrym Nauczycielem, Wykładowcą na Uniwersytecie w Poznaniu, Pisarką książek dla dzieci, Mamą…

Zajmuje się także prowadzeniem specjalnych szkoleń dla nauczycieli, jak dobrze zorganizować lekcje, jak ładnie czytać dzieciom opowieści…

Jestem dumna z tego, że jest także moją Koleżanką!

Uwierzcie mi – jest naprawdę wyjątkowa! A jednocześnie pełna spokoju i ciepła! Miło się słucha Pani Małgorzaty!

LEGENDA

A teraz macie zadania – krótkie, obiecuję!

  1. Napisz notatkę w zeszycie, czym się różni legenda od baśni (niektórzy już to wiedzą:)).
  2. Napisz notatkę w zeszycie, co w tej konkretnej legendzie o koziołkach sprawia, że nie możemy tej opowieści nazwać baśnią. (PODPOWIEDŹ – napisz, które elementy w tej opowieści są prawdziwe).
  3. Napisz w kilku słowach, co sprawia, że opowiadania Pani Małgorzaty słucha się tak dobrze? Co Ona takiego robi, że opowieść staje się ciekawsza do odsłuchania?

Na dzisiaj to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

03.04.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj naprawdę krótko!

Korzystamy z podręczników językowych!

Temat: Pisownia „ch” i „h” – zasady i ćwiczenia.

Otwieramy podręczniki językowe – rozdział „Piszę poprawnie. Część druga” temat: „Pisownia h”

Znajdź w tym temacie ramkę z zasadami, kiedy piszemy „h”.

Przepisz tę notatkę do zeszytu, ozdób ramką.

Zadanie z podręcznika: zad.2., zad.3. (przepisz tekst do zeszytu), zad. 6.

UWAGA! PODPOWIEDŹ!!!

Pułapka często kryje się w słowach do siebie podobnych! Zobaczcie – podam Wam poniżej słowa, w których łatwo się pomylić – zapamiętajcie te różnice!

AHA! ale ACH!

OHO! ale OCH!

A czasami dwie różne formy są poprawne:

HI! HI! albo CHI! CHI!

CHA! CHA! albo HA! HA!

Chociaż… wykrzyknik „HA!” stosujemy często wtedy, kiedy sytuacja nie jest śmieszna, ale pełna napięcia i grozy. Np. „Ha! Złapałem cię na gorącym uczynku!!!”

I jeszcze… zadanie dla chętnych – znowu –  „O rety! Krety!” – tym razem z pisowni ch i h.

ZADANIE

To wszystko na dziś!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

02.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj dalszy ciąg tematu poezji!

Temat: Julian Tuwim – „Dwa wiatry”. Analiza wiersza.

  1. Zaczniemy od odnalezienia w podręczniku literackim wiersza Juliana Tuwima „Dwa wiatry”. Jest on na stronie 230. Otwieramy!

 

  1. Przeczytaj sobie ten wiersz po cichu, a potem głośno. Pomyśl chwilkę – które fragmenty powinny być przeczytane cicho i powoli, a które głośno i radośnie? Spróbuj odczytać w ten sposób wiersz dla siebie lub swojego rodzeństwa, albo Mamie lub Tacie!

 

  1. Mam pytanie – w tym wierszu jest coś dziwnego, coś nie tak… Zwróć uwagę na opisane wiatry – czy one zachowują się faktycznie jak wiatry?

 

  1. A może zachowują się jak… no właśnie!!! Jak OSOBA! Pamiętasz, jak nazywa się taki środek poetycki, który sprawia, że coś martwego lub zwierzę albo roślina zachowuje się jak człowiek?

 

  1. Jeśli nie, to podpowiadam! To UOSOBIENIE albo inaczej PERSONIFIKACJA!

 

6. Kolejne zadanie jest proste: na swoim wiosennym rysunku, który robiliśmy wczoraj dorysujcie te wiatry z wiersza – tak jak je sobie wyobrażacie!

 

  1. A kiedy już to zrobicie, przeczytajcie wiersz jeszcze raz i w zeszycie napiszcie krótką notatkę: jak zachowywał się wiatr pierwszy? A jak zachowywał się wiatr drugi? A razem – co robili?

 

  1. Pewną trudność może sprawić wers: „Sfrunął śniegiem wiśni kwiat” – to dziwne zdanie, prawda? Tak, dziwne, bo nie należy go rozumieć dosłownie – to METAFORA czyli PRZENOŚNIA. Żeby ją zrozumieć, warto zajrzeć na stronę 231. w podręczniku – na dole macie piękną fotografię kwitnącej wiśni. Kto z Was ma ją w ogródku, ten wie, ze wiśnia przepięknie kwitnie! Wygląda wtedy jak obsypana śniegiem! A kiedy wiatr zawieje, płatki kwiatów lecą jak płatki śniegu! To właśnie oznacza ta metafora!

UWAGA! WAŻNA INFORMACJA!

Kochani, wszystkim tym, którzy jeszcze mi pracy długoterminowej przypominam, żeby zrobili to jak najszybciej!!! Termin jest do piątku, ale przedłużam go do poniedziałku!!! Sporo osób już mi te prace przysłało i cieszyłam się bardzo, że mogłam wstawić piękne oceny!

 

  1. Na zakończenie coś dla chętnych – zadanie nr 4 i 5 z platformy, którą Wam przesyłam poniżej. Podane części można dopasować komputerowo i sprawdzić (nie łączy się prawej strony z lewą, tylko przesuwa się poszczególne części z góry na dół lub odwrotnie – poradzicie sobie!). Jeśli ktoś z Was ułoży alfabetycznie wyrazy z zadania 4 i dopasuje odpowiednie powiedzenia z ćw. 5  i przepisze to wszystko do zeszytu i wyśle mi jutro zdjęcie – chętnie wstawię piątkę za aktywność!

ĆWICZENIE 4 i 5

To tyle na dzisiaj!

Do jutra!

Pozdrawiam Was serdecznie!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

01.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

A od dzisiaj wkraczamy w temat poezji!

Tutaj bardzo nam się przyda wiedza o środkach poetyckich!

Kto z Was robił planszę o tych środkach – ma szczęście! Pewnie dużo zapamiętał! A kto nie zrobił – nic nie szkodzi! Powtórzy sobie na dzisiejszej lekcji!

Dzisiaj mamy dwie lekcje, ale obiecuję, że będzie dość przyjemnie!

Temat: Joanna Kulmowa „Moje próżnowanie” – dlaczego lenistwo może być dobre?

  1. Po pierwsze – spróbujmy sobie odpowiedzieć na pytanie z tematu – to jest coś dziwnego! Przecież lenistwo zwykle kojarzy nam się z czymś niedobrym, z czymś, z czego należy się poprawić!

Zobaczycie, że nie jest tak do końca! A Ty, jakie znalazłbyś dobre strony leniuchowania/próżnowania?

Napisz w zeszycie przynajmniej trzy zalety próżnowania/leniuchowania. Możesz to zrobić w formie słoneczka lub po przecinku.

  1. A teraz czas, żeby przypomnieć sobie środki poetyckie. Skorzystaj z notatek z zeszytu! Masz na to ok. 5 minutek.
  2. Już umiesz? To dobrze!
  3. Otwieramy podręczniki literackie na dziale „Marzenia zwykłe i niezwykłe”, temat „Joanna Kulmowa <Moje próżnowanie> i czytamy ten wiersz.
  4. A teraz spróbuj zrobić ćwiczenie, które Wam przygotowałam. Kiedy naciśniesz tabliczkę „Prześlij wyniki”, ukaże Ci się prawidłowa odpowiedź!

ĆWICZENIE 1

Całe zdanie przepisz do zeszytu.

  1. A teraz popatrz na wiersz jeszcze raz i spróbuj odnaleźć na końcu wersów rymy – to może być trochę trudne w tym przypadku, bo rymy nie są dokładne, ale poradzisz sobie! Pomoże Tobie w tym ćwiczenie drugie! Dobierz w nim słowa z wiersza, które się rymują. Przepisz notatkę do zeszytu.

ĆWICZENIE 2

  1. I ostatnia rzecz do napisania na dzisiaj – jaką zaletę leniuchowania wskazał podmiot liryczny w tym wierszu? Odpowiedz jednym zdaniem.

 

8. A ostatnie zadanie wygląda tak: otwórz sobie podany poniżej link z muzyką i przynajmniej przez 10 minut rysuj wiosenną ilustrację do tej muzyki.

WIOSENNA MUZYKA

  1. I już! Dwie lekcje minęły!
  2. Ilustrację koniecznie wklej do zeszytu!

Do jutra!

Pozdrawiam Was serdecznie!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

31.03.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Dzisiaj bardzo podobny temat do zaproszenia! Przyjrzymy się ogłoszeniu!

Wyjmujemy zeszyty, zapisujemy lekcję, datę i temat:

Temat: Ogłoszenie – jak to dobrze napisać?

  1. Teraz przydadzą nam się podręczniki literackie – otwórzcie je na rozdziale „Marzenia zwykłe i niezwykłe”, temat: Ogłoszenie, Rady dla piszących.
  2. Zadanie do zrobienia z podręcznika: zadanie 1 i 2 ustnie – są naprawdę proste, ale rozwiną Waszą spostrzegawczość!
  3. Przeczytaj sobie rady dla piszących ogłoszenie, które są poniżej.
  4. Na samym dole jest rysunek ze słupem ogłoszeniowym i ogłoszeniami, z których deszcz zmył część informacji. Wybierz sobie jedno z tych zniszczonych ogłoszeń i przepisz do zeszytu z uzupełnionymi informacjami.
  5. A tutaj wklejam Wam 2 wzory ogłoszenia:

 

Zaginął pies!

Dnia 1 marca 2018 roku około godziny 12

na Polach Mokotowskich w Warszawie uciekł pies rasy labrador.

. Pies jest młody, wesoły, ufny i przyjazny w stosunku do ludzi

i do innych psów. W chwili zaginięcia miał na sobie:

 obrożę przeciwkleszczową i czerwone szelki z adresatką.

Znak charakterystyczny: na grzbiecie ma wygoloną sierść i bliznę po operacji.

Znalazcę proszę o kontakt pod numerem telefonu 555 555 555.

Czeka nagroda!

 

OGŁOSZENIE

Znaleziono klucze!

11 kwietnia w sklepie spożywczym przy ulicy Gastronomicznej 5

znaleziono pęk kluczy przypiętych do czerwonego breloczka.

W celu umówienia odbioru proszę o kontakt w godzinach 14.00-18.00

pod numerem telefonu 123 456 789

 

 

  1. A teraz uwaga!!! OBOWIĄZKOWE zadanie domowe!!! Na ocenę!!! Kochani, do czwartku napiszcie jedno zaproszenie i jedno ogłoszenie, sfotografujcie je tak, aby wszystko było wyraźne i do czwartku wieczorem prześlijcie swoje prace do mnie.

ZADANIE DOMOWE:

  1. Napiszę zaproszenie dla rodziców lub/i dziadków w imieniu klasy 4b na „Wieczorek czytania baśni”, który odbędzie się w Sali 4b. (PODPOWIEDŹ: przygotowując się do napisania tego zaproszenia sprawdźcie proszę dokładny adres i nazwę szkoły – przydadzą się te informacje!).
  2. Napiszę ogłoszenie w sprawie zaginięcia portfela w naszej szkole (PODPOWIEDŹ: przynajmniej w jednym zdaniu opisz, jak wyglądał portfel).

Ściskam Was mocno i powodzenia!!!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

27.03.2020 r. – PIĄTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

I już – ostatnia lekcja języka polskiego w tym tygodniu!

Dzisiaj króciutko – jeszcze powtórka z dyktand!

W przyszłym tygodniu nauczymy się nowych zasad!

A jak na razie – zapiszcie temat!

Temat: Dyktanda – uzupełnianki – ćwiczenia.

  1. DYKTANDO NR 1
  2. DYKTANDO NR 2

Możecie sobie zapisać tytuły dyktand i wyniki w zeszytach.

A tutaj macie zadanie domowe – zrobiłam dla was nową ruletkę! Pomyślałam sobie, że przez weekend można nauczyć się wielu pożytecznych rzeczy! A może już je umiecie?

Spróbujcie!

ZADANIE DOMOWE

Dobrej zabawy!

I do wtorku!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

26.03.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

To już czwartek – jak ten czas leci!

Dzisiaj przypomnimy sobie kilka informacji o zaproszeniu i ogłoszeniu – pamiętacie? Na jednych z ostatnich lekcji polskiego, tuż przed odwołaniem zajęć rysowaliśmy sobie nasze ręce w zeszycie, a na palcach pisaliśmy pewne pytania… No właśnie! Teraz nam się to przyda!

Otwieramy zeszyty i zapisujemy temat! 🙂

Temat: Zaproszenie – ćwiczenia redakcyjne.

  1. Na początek patrzymy sobie na te nasze narysowane „łapki” – już wiemy, że w zaproszeniu muszą znaleźć się odpowiedzi na pytania:
  • KTO? (zaprasza) – wyrażone jest to na początku zaproszenia lub w podpisie,
  • KOGO? (zaprasza) – informacja w treści zaproszenia; stosujemy tutaj zwroty grzecznościowe,
  • KIEDY? (jest to wydarzenie) – musi być dokładna data i godzina,
  • GDZIE? (jest to wydarzenie) – musi być dokładny adres,
  • Z JAKIEJ OKAZJI? (wysyłane jest zaproszenie) – tutaj określamy, czy jest to przyjęcie urodzinowe, ślub, wieczorek poetycki, przedstawienie szkolne itd.

 

  1. Teraz otwieramy podręcznik literacki – rozdział „Marzenia zwykłe i niezwykłe”, temat: „Zaproszenie – rady dla piszących”.

Tam macie wzór zaproszenia – przyjrzyjcie się jemu dobrze, bo za chwilkę nam się to przyda!

  1. Wykonujemy zadanie 3 – są tam karteczki z zaproszeniami, w których zabrakło ważnych informacji (kto? kogo? kiedy? gdzie? z jakiej okazji?). Popatrz na nie i odpowiedz sobie w myśli – czego zabrakło w każdym zaproszeniu?

 

  1. Ostatnie zadanie na dziś: Wyobraź sobie, że po lekcjach organizujemy w klasie 4b przedstawienie „Kopciuszek”. Chcemy zaprosić Naszych Rodziców. Stwórz poprawne zaproszenie.

 

  1. A dla chętnych – naokoło tego zaproszenia narysuj piękne ozdoby, ramkę – niech wygląda jak najładniej!

POWODZENIA!

Do jutra!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

25.03.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Czwartoklasiści!

Jak się miewacie?

Środowe lekcje będą trochę dłuższe, bo mamy tego dnia dwie godziny polskiego.

Dzisiaj poćwiczymy jeszcze wczorajszy powtórkowy temat: części mowy. Wyciągamy zeszyty, piórniki i… DO DZIEŁA!

Temat: Części mowy – powtórka cd. Plan wydarzeń.

1. Ćwiczenie 1: to „wykreślanka” – przypomnimy sobie jeszcze raz części mowy i spróbujemy odnaleźć ich nazwy w tej mieszaninie liter.

POWODZENIA!

ĆWICZENIE 1 – WYKREŚLANKA

2. Jeśli już trochę nam się przypomniało – zastosujemy w praktyce wiedzę o wczorajszych rozróżnieniach, pamiętacie?

pisarz, pismo – to rzeczowniki, bo odpowiadają na pytanie: kto? co?

pisać, pisała, pisaliśmy – to czasowniki, bo odpowiadają na pytanie: co robi?

pisanie – to rzeczownik!!! Jest podobny do czasownika, ale odpowiada na pytanie: kto? co? – pisanie, a nie: co robi? – pisanie.

I tutaj mam kłopot – przygotowałam dla Was ćwiczenie „O rety! Krety!”, trzeba klikać na kreciki pojawiające się w swoich norkach, ale nie wiem, czy jeszcze kiedyś dam Wam tę grę… po prostu żal mi tych krecików… sami zobaczcie!

ĆWICZENIE 2 – „O RETY! KRETY!”

3. Zastosujemy teraz wiedze w praktyce: zbudujcie plan wydarzeń (około 10-15 punktów, nie więcej do tekstu z podręcznika literackiego). PAMIĘTAJCIE, ZE NIE WOLNO WAM UŻYWAĆ CZASOWNIKÓW!!!

ZAMIAST: „PODRÓŻOWAŁ” – NAPISZ: „PODRÓŻ” LUB „PODRÓŻOWANIE” itp.

Otwórzcie rozdział „Marzenia zwykłe i niezwykłe” i odnajdźcie tekst Bolesława Leśmiana „Przygody Sindbada Żeglarza” – niestety nie mogę Wam podać strony w podręczniku papierowym, bo dysponuję tylko elektroniczna wersją… niedługo to się zmieni!

Powodzenia!

I na koniec…

ZADANIE DOMOWE

Do jutra!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel