5d j.polski

23.06.2020 r.

 

Dzień dobry!

Kochani!

Na te ostatnie dni przesyłam Wam linki do filmów-ekranizacji lektur – miłego oglądania!

To w ramach nagrody za ciężką pracę podczas zdalnego nauczania! 🙂

Pozdrawiam serdecznie!

Ewelina Sodel

KLIK

KLIK

KLIK

 

 

10.06.2020 r. – ŚRODA

Drodzy Piątoklasiści!

To zadania na dzisiaj:

 

Dzisiaj jeszcze o zdaniach pojedynczych.

Temat: Zdania pojedyncze. Podmiot.

Wiemy już, że żeby zaistniało zdanie, musi się w nim znaleźć orzeczenie (czasownik odmieniony przez osoby). Jeśli w zdaniu jest jedno orzeczenie – jest to zdanie pojedyncze. Jeśli w zdaniu są dwa orzeczenia (lub więcej) – jest to zdanie złożone.

W zeszycie zapisz sobie notatkę:

ORZECZENIE TO NAJWAŻNIEJSZA CZĘŚĆ W ZDANIU. Bez niego zdanie nie istnieje.

Ciekawostka: Najkrótsze zdanie, jakie można zbudować w języku polskim to zdanie, które wygląda tak: „Ma.”

Wygląda dziwnie, ale to prawda – jest to czasownik odmieniony przez osoby, więc wypowiedzenie to, chociaż jest tak krótkie i nie ma innych części – jest zdaniem!

Oprócz orzeczenia dość ważną (chociaż mniej) częścią jest podmiot.

Zapisz w zeszycie:

PODMIOT TO CZĘŚĆ ZDANIA. OKREŚLA WYKONAWCĘ CZYNNOŚCI Z ORZECZENIA. PODMIOT PODKREŚLAMY POJEDYNCZĄ LINIĄ. Podmiot odpowiada na pytanie: „kto/co wykonuje czynność z orzeczenia?”

Np.

W zdaniu: „Mały kotek pije mleko” orzeczeniem jest „pije”, a podmiotem (wykonawcą czynności) – „kotek”.

W zdaniu: „Błękitny wazon stoi na stoliku” orzeczeniem jest „stoi”, a podmiotem (wykonawcą czynności) – „wazon”.

Zadanie:

Przepisz poniższe zdania do zeszytu. Najpierw znajdź orzeczenie i podkreśl je podwójną linią, a potem znajdź podmiot i podkreśl go pojedynczą linią.

  1. Ania wszędzie szukała swojej zagubionej szarfy.
  2. Chłopcy biegali po boisku przez pół dnia.
  3. Dziewczynka wesoło skakała przez kałuże.
  4. Ta ściana zawsze stała tak krzywo.
  5. Tomek z wielkim trudem szedł pod górę.
  6. Koraliki rozsypały się po podłodze.

 

I jeszcze zadanie internetowe:

KLIK

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

09.06.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani, dzisiaj tylko małe przypomnienie wiadomości!

Dobrej zabawy!

KLIK

🙂

Ewelina Sodel

 

 

04.06.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Znowu gramatyka, ale dzisiaj nie będziemy korzystać z książek.

Najpierw otwieramy zeszyty.

Temat: Zdania pojedyncze i złożone.

Wiemy już, że zdanie to wypowiedzenie, w którym znajduje się orzeczenie (czasownik odmieniony przez osoby). Orzeczenie podkreśla się podwójną linią (ja podkreślam je pojedynczą, bo szkolne strona zdalnego nauczania nie pozwala mi inaczej, ale Wy zanotujcie sobie przykłady z podwójną linią).

Np.

Tomek, Maciej i Olek Mikołaj uważają na lekcji.

Kasia i Olka przyszły wreszcie do domu.

Musicie jednak coś wiedzieć, że zdania dzielą się na dwa rodzaje! Dlatego zapisz sobie notatkę:

Zdania dzielą się na: pojedyncze i złożone.

Zdanie pojedyncze – wypowiedzenie, w którym jest tylko jedno orzeczenie.

Np. Kotek wszedł na płotek.

Zdanie złożone – wypowiedzenie, w którym są dwa (lub więcej niż dwa) orzeczenia.

Np. Kotek wszedł na płotek i zgrabnie z niego zeskoczył.

Zadanie.

Zrób proszę poniższe zadanie i prawidłowe wyniki zapisz w zeszycie. W każdym zdaniu podkreśl podwójną linią orzeczenie!

KLIK

A teraz spróbuj zrobić poniższe ćwiczenie – oczywiście zapisz je w zeszycie.

Połącz zdania pojedyncze tak, aby z dwóch wyszło jedno zdanie złożone. Użyj poniższych spójników (możesz jednego spójnika używać kilka razy).

SPÓJNIKI: i, oraz, ani, ni, ale, lecz, lub, albo, więc, toteż, który, jaki, kiedy, gdy, bo, ponieważ, że, iż

PAMIĘTAJ O PODKREŚLENIU ORZECZEŃ PODWÓJNĄ LINIĄ!!!

WZÓR:

Ania idzie na zakupy. Spieszy się bardzo. Ania idzie na zakupy i spieszy się bardzo.

  1. Kasia lubi pływanie w basenie. Nie cierpi zjeżdżania na zjeżdżalni.
  2. Antek powiedział mi. Nie zrobił zadania.
  3. Robi wszystko powoli. Nie chce niczego zapomnieć.
  4. Idę stąd. Mam dość.
  5. Pójdę do domu. Odwiedzę koleżankę.
  6. Pogramy w piłkę. Zrobimy ognisko.

To wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

03.06.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Ciągle gramatyka – czyli potrzebne będą niebieskie podręczniki!

Temat: O różnych intencjach wypowiadającego – powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniach.

 

Na początek otwórz podręcznik językowy (niebieski) na stronie 100.

W tym dziale znajdź ramkę „Przypomnij sobie” i przepisz ją do zeszytu.

A następnie zrób zadanie internetowe i przepisz je do zeszytu!

KLIK

Krótka przerwa 🙂

Przed chwilą mówiliśmy o tym, jak dzielą się wypowiedzenia.

Był to podział ze względu na to, jakie były intencje osoby mówiącej (czyli co chciała przekazać ta osoba? Chciała coś oznajmić? Zapytać? Rozkazać?)

Teraz inny podział – znacie go na 100%!!!

Zapiszcie sobie pod tematem:

WYPOWIEDZENIE – TO JAKAŚ WYPOWIEDŹ. NAJCZĘŚCIEJ ZAKOŃCZONA KROPKĄ.

Wypowiedzenia dzielą się na:

ZDANIE – WYPOWIEDZENIE Z UŻYCIEM CZASOWNIKA W FORMIE OSOBOWEJ. KOŃCZY SIĘ KROPKĄ. CZASOWNIKI W ZDANIU NAZYWAMY ORZECZENIAMI. PODKREŚLAMY JE PODWÓJNĄ LINIĄ (nie mogłam w tym dokumencie zrobić tej linii w podwójnej wersji – zrobiłam w pojedynczej, ale pamiętajcie o tym, żeby w zeszycie podkreślić te wyrazy podwójnie!)

np.

Ania biegnie do sklepu.

Marianna, Kajetan i Lena pokłócili się o piłkę.

Mateusz nie cierpi zupy pomidorowej.

 

RÓWNOWAŻNIKI ZDAŃ – WYPOWIEDZENIA BEZ UŻYCIA CZASOWNIKA.

np.

Przyjazd do domu.

Nieoczekiwane wydarzenie.

Szukanie igły w stogu siana.

 

A tutaj ćwiczenie – po jego zrobieniu przepiszcie je sobie do zeszytu. Pamiętaj, aby orzeczenia podkreślić podwójną linią!

KLIK

 

I to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

02.06.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Znowu gramatyka – czyli potrzebne będą niebieskie podręczniki!

Temat: O sylabach.

Gwarantuję, że ten temat nie będzie trudny – to właściwie powtórka!

Na początek otwórz podręcznik językowy (niebieski) na stronie 20. i znajdź ramkę „Przypomnij sobie”. Przepisz ją do zeszytu.

Teraz przypomnij sobie kilka spraw.

Tam, gdzie jest samogłoska, tam tworzy się sylaba.

Dlatego w naszym języku możemy słowa dzielić:

Ka/ta/pul/ta

Na/u/czy/ciel

U/czeń

Przepisz te przykłady i podkreśl w nich samogłoskę (przypominam, ze w języku polskim samogłoski to: a, e, i, o, u, y, ą, ę).

 

Zrób zadanie 5. i 6.

Przepisz do zeszytu ramkę „Zapamiętaj” o dzieleniu wyrazów.

I to wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

28.05.2020 r. – CZWARTEK

 

Dzień dobry!

Kochani Uczniowie!

Dawno, dawno nie było dyktand!

Przećwiczcie swoją ortografię i wyniki zapiszcie w zeszycie!

DYKTANDO 1

DYKTANDO 2

DYKTANDO 3

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

27.05.2020 r. – ŚRODA

 

Dzień dobry!

Kochani Uczniowie!

Dzisiaj także nietypowo!

Miesiąc temu był Dzień Książki, ale nie wspominałam o tym, bo byliśmy w trakcie ważnego tematu.

Pora to nadrobić!

Pod spodem zamieszczam link do gawędy o książkach Pani Małgorzaty Swędrowskiej (znacie ją już z wcześniejszego filmiku o legendach :))

Co prawda filmik był nagrany dla klas czwartych z Puszczykowa, ale Pani Małgosia nie miała nic przeciwko temu, aby udostępnić go także Wam!

Opowiada sporo ciekawych rzeczy o książkach!

Zadanie Wasze polega na tym, aby obejrzeć film i napisać w mailu do mnie trzy pytania o książkach, pracy z dziećmi, jakie zadalibyście Pani Małgorzacie jako nauczycielce, autorce książek dla dzieci, wykładowcy na uniwersytecie.

KLIK

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

26.05.2020 r. – WTOREK

 

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj TYLKO JEDNO ZADANIE!

Migusiem narysujcie piękną laurkę i wypiszcie życzenia dla Waszych Mam! I tutaj nie ma znaczenia, czy jesteście z Mamami na co dzień, czy może Mama jest teraz daleko, albo może tak się w waszym życiu zdarzyło, że ktoś inny spełnia w Waszym życiu Jej rolę – podziękujcie tym osobom piękną laurką! Dziś Dzień Matki!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

21.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj – przyznam szczerze… – dość nudna lekcja, bo polegać będzie tylko na tym, żebyście przepisali pewne wierszyki do zeszytu. Przydadzą nam się wkrótce, kiedy będziemy mówić o zdaniach pojedynczych i złożonych.

Temat: Interpunkcja – ciąg dalszy.

Przepiszcie sobie do zeszytu wierszyki. Możecie je ozdobić ramkami.

 

Wszyscy wykształceni ludzie
Bez przecinka piszą zdanie
Ze spójnikiem: i, bądź, tudzież
Oraz, albo, lub, ni, ani.

W zda­niu złożonym prze­cinki pisz,
przed spójni­kami: a, aż, jak, niż.
Lecz w po­jedyn­czym prze­cin­ka brak
przed spójni­kami: a, aż, niż, jak.

Przed że, aby, jeśli, iż, bo, albowiem, więc, ponieważ.
Znaczek zrób, przecinek pisz, a opuścić się go nie waż!
To nie tak trudna rzecz, pisz przecinki mój kolego
Przed: jeżeli, ale, lecz, kiedy, lubo, gdyż, dlatego.

I to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

20.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Temat nowej lekcji:

Temat: Powtórzenie wiadomości o głoskach.

Otwórz podręcznik językowy (niebieski) na s. 8.

W tym dziale znajdź ramkę „Przypomnij sobie” i przepisz ją do zeszytu.

Zadanie polega na tym, abyś wypisał wszystkie imiona i nazwiska osób z naszej klasy. Następnie w zeszycie ułóż je alfabetycznie według imion.

I tutaj pojawia się wątpliwość – mamy przecież podwójne imiona w klasie…co teraz???

W takich wypadkach, kiedy imiona są takie same bierzemy pod uwagę kolejne litery nazwiska! I w ten sposób określamy, która osoba jest pierwsza w kolejności!

Żeby było Tobie łatwiej – miej otwarty podręcznik na tej tabelce „Przypomnij sobie” z kolejnymi literami alfabetu.

Drugie zadanie wymaga pewnego przypomnienia:

Zauważyliście pewnie, że w języku polskim każdej literze przypisany jest jakiś dźwięk.

Kiedy powiecie: „a”, słyszycie „a”.

Kiedy przeczytacie: „rz”, słyszycie „ż”, a nie „r” i „z” osobno.

Tak to właśnie jest!

Zapisz sobie w zeszycie:

LITERA – pojedynczy znak w danym języku,

GŁOSKA – pojedynczy dźwięk mowy w danym języku.

Niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy jednej litery (jednego znaku) np. a, z, s, j, ć.

Niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy dwóch liter, np. ch, sz, rz, ci, si,

A niektóre dźwięki zapisujemy przy pomocy nawet trzech liter, np. dzi.

Zadanie.

Zrób je w zeszycie!

Ile jest głosek a ile liter w podanych wyrazach?

WZÓR:

CZŁOWIEK – C/Z/Ł/O/W/I/E/K – 8 liter, CZ/Ł/O/W/I/E/K – 7 głosek

POGODA –

SZARY –

KSIĄŻKA –

KRZAK –

To teraz pora na ćwiczenie internetowe!

Po jego zrobieniu przepiszcie je sobie do zeszytu!

KLIK

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

19.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj ostatni temat związany z Mickiewiczem!

Kiedy już będą zwyczajne lekcje w szkole, będę chciała opowiedzieć Wam mnóstwo ciekawych rzeczy związanych z Adamem Mickiewiczem – ale na razie zajmiemy się jego utworami – a właściwie fragmentem jego najdłuższego utworu – „Pana Tadeusza”.

Temat: „Koncert wieczorny” – analiza wiersza.

Kiedy słyszymy słowo „koncert”, kojarzy nam się to z jakimś występem orkiestry, zespołu. Koncert to wydarzenie muzyczne. Dźwięki są wydobywane przez muzyków z instrumentów, których używają.

A tutaj mamy przedziwną sytuację – wieczorem szlachta, mieszkająca we dworze wychodzi na werandę i… słucha przyrody! I to nazwane zostało koncertem!

Posłuchaj sobie czegoś podobnego!

KLIK

Przeczytaj sobie kilka razy fragment „Pana Tadeusza” ze s. 251. i 252. w podręczniku literackim.

A teraz spróbuj zrobić ćwiczenie w tabelce, dotyczące przeczytanego fragmentu. Znajdź przynajmniej pięć przykładów. Dwa przykłady zrobiłam za Was:

Nazwa „muzyka” z koncertu Jaki odgłos wydaje?
Puszczyk Jęczy
Nietoperze Szepcą

Wypisz z podanego fragmentu przynajmniej jedną metaforę i jedno uosobienie. Pamiętaj o tym, w jaki sposób wypisuje się cytaty!!!

A teraz napisz sobie definicję – jest to przypomnienie, bo już to kiedyś mieliśmy, ale dzisiaj dodamy coś jeszcze.

Wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeja) to wyraz, który ma naśladować jakiś dźwięk (np. stukanie: „puk, puk!”, szczekanie: „hau, hau!”, ale też jest to takie nagromadzenie pewnych głosek, które głośno przeczytane dają efekt dźwiękowy np. „kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła” (A. Mickiewicz) naśladuje szelest, jaki w suchej trawie wydaje pełzający wąż).

Popatrz na zadanie piąte na s. 253.

Przeczytaj sobie polecenie i zwróć uwagę na pierwszą ramkę – tak w każdej linijce nagromadzone są inne głoski. Przeczytaj to sobie głośno kilka razy i zrób zadanie poniżej. Przepisz je do zeszytu.

KLIK

I to wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

14.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj interpunkcja – czyli korzystamy z podręcznika językowego (niebieskiego).

Temat: Właściwe użycie znaków interpunkcyjnych.

Otwórz podręcznik na stronie 209.

Tam zaczyna się dział dotyczący interpunkcji.

Znajdź tabelkę „Przypomnij sobie” i przepisz ją do zeszytu.

Oprócz tego do zeszytu przepisz sobie poniższe zasady:

 

Przecinkiem rozdzielamy wyrazy, które wymieniamy:

  1. On jest pilny, uczynny, obowiązkowy.

Kupiłam wczoraj cukierki, ciastka, soki.

 

Przecinek stawiamy przed: że, który, jaki, ale, więc, a.

  1. Zmokła, więc jej zimno.

Czasami zapominam, ale nigdy nie kłamię.

Pobiegłem do domu, a kolega został na boisku.

Dostałem szóstkę za zadanie, które zrobiłem wczoraj.

 

Przecinka nie stawiamy przed: i, oraz, albo, lub.

  1. Kupiłem spodnie, buty i piłkę.

Podczas wakacji zostanę w domu albo pojadę do dziadków.

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

13.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj dalszy ciąg „Pani Twardowskiej”.

Temat jest taki sam.

Temat: „Pani Twardowska” Adama Mickiewicza.

Najpierw zapiszcie sobie definicję w zeszycie:

Ballada – utwór wierszowany, który opowiada jakąś historię, dzieje się w nim akcja. W utworze tym elementy realistyczne (prawdziwe) przeplatają się z fantastycznymi (nadprzyrodzonymi, czarami duchami).

Zajrzyjcie sobie do pliku genial.ly, który Wam pod spodem udostępniam. Jest to jakby wędrówka po mapie – poruszacie się klikając poszczególne strzałki z prawej strony, odkrywając na poszczególnych stronach teksty, ciekawostki, informacje, zadania, filmiki (ukryte są one pod punktami, obrazkami itp.)

Nie musicie czytać wszystkiego. Możecie też ominąć tekst „Pani Twardowskiej” (jest on przecież w podręczniku literackim na stronie 199.) i animację (obejrzeliście ją wczoraj).

Zanim jednak zajrzycie do tego pliku poniżej, przeczytajcie sobie tekst jeszcze raz.

A w pliku musicie znaleźć sobie informacje, które przedstawiam poniżej. Zróbcie z nich notatkę w zeszycie.

  1. Jaki był Twardowski? Wymień przynajmniej 5 cech.
  2. Jaki był Mefistofeles? Wymień przynajmniej 5 cech.
  3. W formie tabelki wypisz przynajmniej 4 elementy realistyczne i 4 elementy fantastyczne.
  4. Zapisz, co to jest rytm.

KLIK

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

12.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj jeszcze o dziwnych opowieściach!

Temat: „Pani Twardowska” Adama Mickiewicza.

Dzisiaj nie będzie za dużo!

Najpierw obejrzyjcie sobie krótką bajkę animowaną. Nie zrażajcie się jej jakością – była ona nagrywana w 1955 r. Zwróćcie uwagę, z jakiej okazji! (jest to w napisach początkowych).

KLIK

Zapisz w zeszycie, z jakiej okazji była utworzona ta animacja.

Otwórz podręcznik literacki na stronie 199. i przeczytaj sobie ten tekst.

W zeszycie wypisz przynajmniej 10 archaizmów (wyrazów przestarzałych) i ich tłumaczenia.

Zrób ilustrację do tej ballady.

Jutro dowiemy się, co to jest ballada!

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

07.05.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj ortografia, jak co czwartek!

Temat: Zakończenia wyrazów cząstką – i, -ii, -ji.

Dzisiaj korzystamy z podręczników językowych (niebieskich).

Otwórz podręcznik na s. 222.

Tam zaczyna się dział z zasadami tej pisowni.

Zrób na początek zadanie 1.

Potem przepisz do zeszytu pierwszą tabelkę zatytułowaną „Zapamiętaj”.

Zrób pisemnie zadanie 3.

Przepisz drugą tabelkę z napisem „Zapamiętaj”.

Zrób pisemnie zadanie 6.

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

06.05.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

 

Kolejna lekcja ma temat:

Temat: Dedykacja i podziękowanie – jak je zapisać?

Zaczniemy od dedykacji.

Otwórz podręcznik literacki na s. 239.

W zeszycie zapisz sobie definicję:

DEDYKACJA – krótki tekst zamieszczony na pierwszej stronie książki. Dedykację piszemy na książce, którą dajemy komuś w prezencie.

A teraz wyobraź sobie, że swojemu koledze/swojej koleżance kupiłeś/kupiłaś książkę w prezencie urodzinowym. Na pierwszej stronie chcesz zamieścić właśnie taki tekst dedykacji.

Popatrz na wzór dedykacji na 239. stronie. Napisz taką dedykację w zeszycie.

A teraz wyobraź sobie, ze to Ty otrzymałeś/otrzymałaś taką książkę w prezencie. Chcesz podziękować tej osobie, ale nie telefonicznie czy przez sms. Chciałbyś/chciałabyś podziękować pisemnie.

Wzór na podziękowania pisemne jest na stronie 109.

Oczywiście podziękowanie dla kolegi/koleżanki za otrzymaną książkę nie powinno mieć tak oficjalnego charakteru, jak na tym wzorze ze s. 109. Postaraj się jednak ładnie ozdobić kartę i estetycznie napisać tekst.

UWAGA! SĄ TO ZADANIA OBOWIĄZKOWE I NA OCENĘ!

Sfotografuj swoje zadania (zdjęcie lub skan musi byś wyraźne!) i wyślij mi przez MobiDziennik. W dedykacji i podziękowaniach ważna jest estetyka!

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

05.05.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj o legendach!

Temat: Legendy starego Krakowa – analiza fragmentów.

Na początek wysłuchajcie sobie legendy o Wandzie.

KLIK

Jest to dość ładna adaptacja tej legendy, tekst został pięknie odczytany. Jest to najczęściej spotykana wersja tej legendy.

Wypisz pod tematem uzasadnienie, dlaczego ten tekst można nazwać legendą.

Teraz otwórz podręcznik literacki na stronie 217. Odczytaj tekst.

Różni się on od wersji audycji, którą wysłuchaliście.

Napisz w zeszycie przynajmniej trzy różnice, które dostrzegłeś/dostrzegłaś.

Teraz odczytaj tekst legendy ze s. 216. i napisz, jak według tej legendy można wytłumaczyć słowo „Rękawka”.

PRZERWA 5 MINUT 🙂

Zaczynamy drugą lekcję!

Temat: „Biały Mustang”.

Przeczytaj tekst ze s. 222 w podręczniku literackim.

Zrób w zeszycie:

Zadanie 4., 8 na s.226.

Zadanie 15. s. 227.

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

30.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj ortografia!

Czyli – będzie krótko i zwięźle!

Temat: Pisownia końcówek -ę, -em, -ą, -om.

 

Potrzebne nam są podręczniki językowe (niebieskie).

Otwieramy je na dziale „Piszę poprawnie. Część druga”. Temat: „Pisownia wyrazów z ą i ę” (jest to chyba strona 210).

Najpierw odnajdźcie tabelkę z zasadami zatytułowaną: „Przypomnij sobie” i przeczytaj ją – są to wiadomości z klasy czwartej.

Następnie znajdź dwie tabelki zatytułowane „Zapamiętaj”.

Teraz będzie trochę pisania – trzeba te zasady przenieść do zeszytu i ozdobić ładną ramką, wzorkami itp. Wiem, że to może być uciążliwe, ale w ten sposób też się utrwala Wam wiedza… Za to ćwiczeń będzie niewiele!

Po przepisaniu tych zasad zróbcie zadanie:

Zad. 5.

Zad. 7.

Zad.11.

 

To wszystko na dzisiaj!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

29.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj ostatni temat związany z mitologią!

Temat: Przygody Odyseusza.

Najpierw coś do odsłuchania (dla chętnych).

Przyznam szczerze, że wadą tego nagrania jest to, że Pan często się myli i popełnia błędy językowe, ale dużą zaletą tego filmu jest to, że prowadzący dobrał bardzo dobre obrazy, będące jednymi z największych dzieł sztuki. Jednym z błędów jest także to, że słowo „Charybda” wymawia się tak, jak się pisze, a nie „czarybda”.

KLIK

A tutaj macie krótszy filmik z krótszą historią – także warto odsłuchać, chociaż nie pokazuje wszystkich wydarzeń.

KLIK

Otwieramy podręcznik literacki (pomarańczowy) na stronie 168 i czytamy ten długi, długi tekst:)

Pisemnie w zeszycie zrób zadanie 5 s. 173.

Następnie przepisz „słowniczek” ze s. 173.

To wszystko na dzisiaj!

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

28.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj naprawdę krótko!

Ciągle jesteśmy w temacie mitów!

Dzisiaj przydadzą się nam podręczniki literackie (pomarańczowe).

Temat: „Syzyf” – czego symbolem stał się ten mit?

Otwieramy podręcznik literacki (pomarańczowy) na stronie 149. Zobaczcie, mamy tam tekst o Syzyfie – kto czytał wcześniej, ten będzie miał mniej pracy! Kto nie czytał – musi przeczytać teraz!

Dla Was do wykonania w zeszycie są dzisiaj:

Zad. 1 Ułóż szczegółowy plan wydarzeń (z podpunktami) do tekstu.

Zad. 4. s. 151.

Dzięki temu mitowi powstał frazeologizm „syzyfowa praca”.

Zapiszcie sobie notatkę:

Frazeologizm – to metafora, przenośnia, która jest powszechnie używana.

Frazeologizm „syzyfowa praca” oznacza duży, żmudny wysiłek, który długo trwał, ale nie przyniósł żadnych spodziewanych efektów. Np. Uczenie się do sprawdzianu z moją koleżanką to istna syzyfowa praca. Ona następnego dnia zapomina wszystko, czego się razem uczyłyśmy.

Zadanie: ułóż podobne zdanie z tym frazeologizmem.

 

To wszystko na dzisiaj!

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

23.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Już czwartek!

Dzisiaj ortografia!

 

Temat: Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.

 

Otwieramy podręczniki językowe (niebieskie) na dziale „Piszę poprawnie; część pierwsza”.

Szukamy tematu „Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy”.

Przepiszcie proszę schemat zatytułowany „Przypomnij sobie” i „Zapamiętaj” – kiedy piszemy cząstkę „nie” razem, a kiedy osobno.

Jako ćwiczenie proponuję:

Zad. 3. i 9. z tego działu.

Internetowe zadanie:

KLIK

I już!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

PS Pojawiły się pytania, czy można zdawać jeszcze lektury dodatkowe. Odpowiadam – oczywiście! Szkoda, żeby Wasz wysiłek się zmarnował! Zrobimy tak: osoby, które chcą zaliczać lektury przez Internet proszę o to, żeby przesłały mi wyraźne zdjęcie swojej tabelki ze zdanymi już lekturami i moimi podpisami. Wydrukuję sobie Wasze tabele i jeśli ktoś będzie chciał zdawać kolejną lekturę, ja ją będę uzupełniać. A jak zdać kolejną lekturę? Po prostu wyślijcie mi maila o tytule „Lektura dodatkowa” przez MobiDziennik. W mailu prześlijcie mi 10-15-punktowy plan wydarzeń książki, którą przeczytaliście, oraz przynajmniej 5 zdań Waszej oceny, dlaczego warto z tą książką się zapoznać. To chyba najprostsze rozwiązanie w tej sytuacji!

 

 

22.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

 

Kontynuujemy opowieść o Demeter i Persefonie!

Temat jest taki sam jak wczoraj!

Jak się pewnie szybko zorientowaliście, narratorem tej opowieści jest Zeus czy tez Dzeus (można pisać i tak i tak…)

Co nie zmienia faktu, że Zeus postąpił dość paskudnie…

I cała tragedia jest tak naprawdę efektem jego niezdecydowania…

Przeczytaj tekst jeszcze raz (s. 143. podręcznik literacki – pomarańczowy) i przyjrzyj się uważnie decyzjom Zeusa. Wypisz w zeszycie te momenty, w których Zeus mógł postąpić inaczej, aby zapobiec całej tej tragedii porwania Persefony jak później dramatowi śmierci całej przyrody (są przynajmniej dwa takie momenty)

Kolejne zadanie: w imieniu Zeusa napisz do Demeter list (ok. pół strony), w którym ją przepraszasz i prosisz ją o to, aby na powrót zajęła się przyrodą. Podaj przynajmniej dwa argumenty, dlaczego powinna to zrobić.

Ostatnim zadaniem na dzisiaj będzie przeczytanie przez Was mitu o Syzyfie ze s. 149. Przyda nam się na jutro!

To wszystko na dziś!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

21.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj wracamy do mitologii!

Będzie sporo czytania, ale dacie sobie radę!

 

Temat: Demeter i Kora – historia matczynej miłości.

 

Mit ten objaśniał Grekom… no właśnie, co?

Przeczytaj najpierw tekst ze s. 143. podręcznika literackiego (pomarańczowego) i odpowiedz w zeszycie na to pytanie.

Moje drugie pytanie brzmi: kto jest narratorem tego tekstu? Może na początku nie było to takie oczywiste, ale jestem pewna, że potem wpadliście na to od razu! Zapisz odpowiedź (pełnym zdaniem) w zeszycie.

A teraz warto poukładać sobie poszczególne wydarzenia. Zrób poniższe ćwiczenie:

KLIK

I przepisz poszczególne punkty do zeszytu! Zwróć uwagę na to, ze autor tego ćwiczenia ani razu nie użył czasownika! Tak przecież powinno być w planie wydarzeń! – przypominam! 🙂

Chyba na dzisiaj wystarczy!

Napracowaliście się!

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

16.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj kolejna lekcja z legendą!

Co to legenda – już chyba nie trzeba tłumaczyć!

A wiecie, co to jest podanie? No właśnie… niektórzy wiedzą, niektórzy nie…

Po dzisiejszej lekcji wiedzieć już będą wszyscy, gwarantuję!

Zapiszcie od razu nowy temat:

 

Temat: Podanie o Piaście – analizujemy tekst.

  1. Otwórz podręcznik językowy na s. 184. i przeczytaj zamieszczony tam tekst.
  2. Wypisz do zeszytu te wydarzenia z tekstu, które są nieprawdopodobne (to znaczy – ciężko uwierzyć, że coś takiego stało się naprawdę).
  3. Przepisz do zeszytu błękitną ramkę ze s. 187.
  4. Zrób zadanie 4. ze s. 188.
  5. Pisemnie w zeszycie zrób zadanie 5. ze s. 188.
  6. Pisemnie w zeszycie zrób zadanie 10. ze s. 189. Użyj przynajmniej trzech argumentów.

I już, lekcja minęła!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

 

15.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Bardzo dziękuję za wszystkie przesłane życzenia! Bardzo mi było miło!

Mam nadzieję, że wypoczęliście!

Kochani, czas szybko leci, przed nami jeszcze kilka tematów o legendzie, a potem wrócimy do mitów!

A dzisiejsze dwie lekcje przedstawiają się następująco:

Temat: „Legenda o złotej kaczce” – analiza tekstu.

Jest to temat na dwie godziny lekcyjne.

Co to jest legenda, doskonale wiecie, bo przed świętami poprosiłam Was o wysłuchanie legendy o krawcu z Chwaliszewa.

W skrócie – legenda może mieć wszystkie cechy baśni, ale różni się od niej tym, że zawiera w sobie „ziarno prawdy” – przedstawiona jest w nich jakaś postać historyczna, prawdziwe miejsce, które nawet istnieje do dzisiaj, tłem akcji jest jakieś wydarzenie historyczne itp.

Jeśli chcesz, możesz powyższe zdania przepisać do zeszytu.

Otwieramy podręcznik literacki na s. 194. Czytamy tekst legendy.

Po przeczytaniu tekstu (wiem, może być to trochę trudne, bo sporo tam słów gwarowych – Lutek był biednym chłopcem z jednej z najniższych warstw społecznych i sporo słów, których ci ludzie używali, znalazło się w tym tekście) masz do zrobienia te oto zadania!

  1. Przepisz do zeszytu wyjaśnienia słów „kolokwializm” i „sentencja” – tłumaczenia są na s. 198 w „słowniczku”.
  2. Zapisz pięć przykładów słów gwarowych z tekstu razem z tłumaczeniami.
  3. 8. s. 198.

To tyle, na dzisiaj…

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE

Kochani moi Uczniowie!

Życzę Wam i Waszym Rodzinom,

aby ta Wielkanoc przyniosła Wam dużo spokoju w sercu,

nadziei i – wbrew wszystkiemu – radości!

 

Jedna uczennica napisała mi, że w tym dziwnym czasie TRZEBA SIĘ TAKŻE CIESZYĆ – POMIMO WSZYSTKO! I miała rację!

Niech radość świętowania Was nie omija!

 

PS Chciałam Wam jeszcze napisać, że podziwiam Was za Waszą pilność, rzetelność i systematyczność w nauce!

To przyjemność mieć takich Uczniów, jak Wy!

Dziękuję Wam za wszystkie miłe maile, życzenia i miłe słowa!

 

Ewelina Sodel

 

 

 

 

 

08.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj prześlę Wam link do książki, z której czasami korzystam na lekcjach polskiego, kiedy podaję Wam wzory, jak coś należy napisać (np. opowiadanie, opis itp.) – na pewno poznacie te strony!

Jeśli ktoś z Was chciałby na przyszłość korzystać z tej książki – zapraszam, na pewno się przyda! Nie przesyłajcie jej jednak dalej – ma ona być do użytku tylko w klasie, w której omawiam dany temat.

Temat: Piszemy życzenia wielkanocne.

Najpierw otwórzcie przesłany Wam plik (żeby go otworzyć najlepiej zapisać go na komputerze).

KSIĄŻKA

Szukamy strony 15. i 16. (jeśli kierujecie się numeracją stron książki) lub strony 9. i 10. (jeśli kierujecie się numeracją pliku pdf).

Tak, jest tam wzór kartki pocztowej – ćwiczyliśmy już coś podobnego przed Bożym Narodzeniem – ale ćwiczyć zawsze warto! Przeczytaj sobie te wszystkie informacje!

A teraz – tylko trzy zadania!

Zad. 1. Na całej kartce w zeszycie narysuj sobie ramki kartki pocztowej. Zapytaj swoich Rodziców o prawdziwy adres do Twoich Dziadków lub Cioci czy Wujka.

Zad. 2. Napisz do tych osób życzenia świąteczne na narysowanej przez siebie pocztówce. ZWRÓĆ SZCZEGÓLNIE UWAGĘ NA SPOSÓB ZAPISU ADRESU – TO JEST WAŻNE, JAKIE SĄ INFORMACJE W POSZCZEGÓLNYCH LINIJKACH.

Zad. 3. Na kolejnej kartce narysuj obrazek wielkanocny – postaraj się, żeby był najładniejszy, żeby wyglądał jak prawdziwa kartka pocztowa!

Na dzisiaj to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

07.04.2020 r. – WTOREK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj dwie lekcje, więc i dwa tematy!

Na pierwszej lekcji korzystamy z podręczników językowych!

Temat: Pisownia „ch” i „h” – zasady i ćwiczenia.

Otwieramy podręczniki językowe – rozdział „Piszę poprawnie. Część pierwsza” temat: „Pisownia ch i h”

Znajdź w tym temacie ramki z zasadami (kiedy piszemy dwuznak „ch”, kiedy „h”, pisownia z cząstkami: „hiper-”, „hipo-”, „helio-”)

Przepisz tę notatkę do zeszytu, ozdób ramką.

UWAGA! PODPOWIEDŹ!!!

Pułapka często kryje się w słowach do siebie podobnych! Zobaczcie – podam Wam poniżej słowa, w których łatwo się pomylić – zapamiętajcie te różnice!

AHA! ale ACH!

OHO! ale OCH!

A czasami dwie różne formy są poprawne:

HI! HI! albo CHI! CHI!

CHA! CHA! albo HA! HA!

Chociaż… wykrzyknik „HA!” stosujemy często wtedy, kiedy sytuacja nie jest śmieszna, ale pełna napięcia i grozy. Np. „Ha! Złapałem cię na gorącym uczynku!!!”

Zadanie – znowu „O rety! Krety!”

ZADANIE

 

UWAGA, PRZERWA!!! i ZARAZ DRUGA LEKCJA 🙂

Druga lekcja będzie trochę inna – polegać będzie głównie na SŁUCHANIU!

Potrzebujemy tylko zeszytów.

Wiem, że rozpoczęliśmy dział o mitologii, ale zrobimy sobie małą przerwę. Chciałam, żeby te lekcje przed Świętami wyglądały trochę inaczej…

ZACZYNAMY!!!

Temat: Poznajemy legendę „O poznańskich koziołkach”.

Poniżej podaję Wam link do filmiku zamieszczonego na facebooku. Spokojnie, z tego, co wiem, nie trzeba mieć konta, ani nie trzeba się logować, żeby wysłuchać tego filmiku. Pomińcie wszelkie reklamy i zachęty do logowania, i włączcie filmik.

Pani, która w nim występuje jest Wspaniałą Osobą! Jest ona mądrym Nauczycielem, Wykładowcą na Uniwersytecie w Poznaniu, Pisarką książek dla dzieci, Mamą…

Zajmuje się także prowadzeniem specjalnych szkoleń dla nauczycieli, jak dobrze zorganizować lekcje, jak ładnie czytać dzieciom opowieści…

Jestem dumna z tego, że jest także moją Koleżanką!

Uwierzcie mi – jest naprawdę wyjątkowa! A jednocześnie pełna spokoju i ciepła! Miło się słucha Pani Małgorzaty!

LEGENDA

A teraz macie zadania – krótkie, obiecuję!

  1. Napisz notatkę w zeszycie, czym się różni legenda od baśni (niektórzy już to wiedzą:)).
  2. Napisz notatkę w zeszycie, co w tej konkretnej legendzie o koziołkach sprawia, że nie możemy tej opowieści nazwać baśnią. (PODPOWIEDŹ – napisz, które elementy w tej opowieści są prawdziwe).
  3. Napisz w kilku słowach, co sprawia, że opowiadania Pani Małgorzaty słucha się tak dobrze? Co Ona takiego robi, że opowieść staje się ciekawsza do odsłuchania?

Na dzisiaj to wszystko!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

 

02.04.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Dzisiaj jeszcze kontynuacja wczorajszego tematu o jednym z herosów – Heraklesie.

Temat jest taki sam:

Temat: Dwanaście prac Heraklesa – kim byli herosi?

Warto otworzyć sobie wczorajszy tekst i mieć go przed sobą (otwórz podręcznik literacki na dziale „Herosi mitów i legend” na temacie „Dwanaście prac Heraklesa”).

Zadanie:

Wykonaj zadania:

Zad. 1 w zeszycie (przepisz cały ten krótki tekst).

Zad kolejne: przeczytaj wskazówki pod tekstem, jak dobrze należy napisać charakterystykę – jest to tak naprawdę przypomnienie wiadomości, które już wiemy.

W zeszycie na ponad pół strony napisz charakterystykę Heraklesa. Zwolnieni są ci uczniowie, którzy już charakterystykę Heraklesa mi przesłali!

Kochani, wszystkim tym, którzy jeszcze mi nie przysłali charakterystyki (była taka praca długoterminowa!!!) przypominam, żeby zrobili to jak najszybciej!!! Termin jest do piątku, ale przedłużam go do poniedziałku!!!

Swoje wypracowanie sfotografujcie tak, aby wszystko było wyraźnie widać i prześlijcie mi do środyJ

 

Ściskam Was mocno, powodzenia!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

01.04.2020 r. – ŚRODA

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści! We środę mamy dwie lekcje – dzisiaj nie będzie wiele do zrobienia, ale sporo do przeczytania…

Temat: Dwanaście prac Heraklesa – kim byli herosi?

Pamiętacie, kiedy definiowaliśmy mit?

Doszliśmy do wniosku, że ma w sobie wszystkie cechy baśni i legendy – i jeszcze dodatkową – to, że kiedyś ludzie myśleli, że to wszystko prawda.

Ludzie wierzyli w mity.

Czcili bóstwa, o których one opowiadały (budowali im świątynie, składali ofiary, modlili się do nich).

Ale jest jeszcze coś, co jest cechą mitu.

Zapiszcie sobie w zeszycie notatkę:

Mit to także opowieść, która wyjaśnia niewytłumaczalne kiedyś zjawiska: np. przemianę pór roku (to dzięki Demeter), występowanie piorunów (Zeus złościł się i nimi ciskał, rzucał) itp. Bohaterami mitów są bogowie i boginie (nadprzyrodzone nieśmiertelne istoty) oraz herosi (potomkowie ludzi i bóstw, którzy byli śmiertelni, ale odznaczali się niezwykłymi zdolnościami np. siłą).

Dzisiaj poznamy historię jednego z herosów – Heraklesa.

Otwórz podręcznik literacki na dziale „Herosi mitów i legend” na temacie „Dwanaście prac Heraklesa”.

Zadanie dla Was: przeczytajcie ten tekst i w zeszycie wypiszcie po kolei dwanaście prac, które musiał wykonać Herakles.

Na dzisiaj to będzie tyle – czytanka jest dość długa!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

31.03.2020 r. – WTOREK

Kochani Piątoklasiści!

Dzień dobry we wtorek!

Dzisiaj – według planu – dwie lekcje!

LEKCJA 1

Wrócimy dzisiaj jeszcze do tematu o Dedalu i Ikarze.

Temat: Dedal i Ikar – co o nich wiemy?

  1. Przypomnijcie sobie zeszłotygodniowy tekst – nie musicie go czytać, ale warto otworzyć teraz podręcznik i rzucić na niego okiem.
  2. Zauważyliście pewnie, że postacie te bardzo się różnią od siebie! W zeszycie stwórz notatkę: jakimi cechami charakteru wyróżniał się Ikar, a jakimi Dedal? (możesz zrobić notatkę w formie tabeli, słoneczka lub po prostu wymienić te cechy po przecinku).
  3. Ćwiczenie zrobione przeze mnie: spróbujcie dobrać cechy Dedala i Ikara.

ĆWICZENIE

  1. Byłoby świetnie, gdybyście do swojej notatki dopisali cechy z tego ćwiczenia, które zapadły Wam w pamięć.

Pamiętacie, co to jest frazeologizm?

To taka metafora (przenośnia), która jest powszechnie używana. Np.

„Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała” – mówimy nie do tej osoby, która złamała nogę, ale która przez swoje bezmyślne, nieodpowiedzialne zachowanie sprowadziła na siebie kłopoty.

Albo:

„Ty myślisz o niebieskich migdałach” – powiemy do kogoś, do kogo mamy wyrzut, bo zamyślił się, rozmarzył i np. nie słuchał nas, kiedy do niego mówiliśmy…

Jest taki frazeologizm „ikarowy lot” lub „ikaryjski lot” – określamy nim szaleńcze, entuzjastyczne wydarzenia, które kończą się klęską, niepowodzeniem…

Po zapoznaniu się z mitem o Dedalu i Ikarze, chyba rozumiemy, dlaczego…

Napisz chociaż jedno zdanie, w którym zastosujesz ten frazeologizm.

Przykład: Pomysł mojej koleżanki na zrobienie wspaniałego, przeciwdeszczowego szałasu to istne ikaryjskie loty – miałyśmy do budowy tylko suche gałęzie.

A teraz możesz sobie zrobić krótką przerwę!

 

 

 

LEKCJA 2

Temat: Orfeusz i Eurydyka – jedna z najpiękniejszych historii miłosnych.

Wiem, że już Wam wspominałam o tych bohaterach – ale mam poczucie, że temat ten był zrealizowany w sposób niepełny!

W kulturze, literaturze historia Orfeusza i Eurydyki jest uznawana za jedną z najpiękniejszych i najsmutniejszych historii miłosnych – dlaczego? Pomyślcie o tym, czytając tekst tego mitu.

  1. Otwórzcie rozdział podręcznika literackiego „Herosi mitów i legend”, rozdział „Orfeusz i Eurydyka” i przeczytajcie tekst.
  2. Zadania z podręcznika:

Zadanie 1. – Zastanówcie się tylko nad tym pytaniem – nie musicie robić notatki.

Zadanie 10. – pisemnie w zeszycie.

 

UWAGA! ZADANIA, KTÓRE TERAZ PODAM, SĄ TYLKO DLA CHĘTNYCH!

Pamiętam, że kiedy byłam w Waszym wieku, zaczęłam słuchać poezji śpiewanej. Czasami nie rozumiałam niektórych metafor albo w głowie zostawała tylko melodia… Albo pamiętałam całe zwrotki albo refren na pamięć, ale ich nie rozumiałam…

Podobnie może być z Wami – ale nie szkodzi!

Wiecie, jak to jest z poezją?

Ona wraca do człowieka, zostaje z nim czasami na całe życie i po kilku latach okazać się może, że wróci do Was jakiś refren, linijka…

… i okaże się, że właśnie pasuje do tego co przeżywacie!

Więcej! Może nawet pomoże Wam w jakichś trudnościach!

Posłuchajcie pięknej piosenki Pani Anny German: „Tańczące Eurydyki”

TAŃCZĄCE EURYDYKI

A jeśli komuś się spodoba – poszukajcie informacji na temat tej piosenkarki: była dobrym, wspaniałym człowiekiem.

Miała ciężkie i skomplikowane życie, zmarła bardzo młodo, ale, co najdziwniejsze – szukając o Niej informacji, trafiłam na same dobre wspomnienia o Niej!

A tutaj macie tekst Jej piosenki:

Anna German

„Tańczące Eurydyki”

W kawiarence na rogu
Każdej nocy jest koncert.
Zatrzymajcie się w progu,
Eurydyki tańczące.
Zanim świt pierwszy promień
Rzuci smugą na ściany,
Niech was tulą w ramionach
Orfeusze pijani.
Płyną gwiazdy jak stulecia
Noc kotary mgły rozwiesza.
Na tańczące Eurydyki
Koronkowy rzuca szal.
Rzeka śpiewa pod mostami,
Tańczy krzywy cień latarni,
O rozwarte drzwi kawiarni
Grzbiet ociera czarny kot.
Kto ma takie dziwne oczy?
Eurydyka, Eurydyka!
Kto ma takie dziwne usta?
Eurydyka, Eurydyka!
Już niedługo na widnokrąg
świt różowy wpełznie wolno,
Mgły rozwieją się jak przędza,
Zbledną światła, pryśnie czar.
Wiatr się zerwał w zaułkach,
Trąca drzewa jak struny.
Czy to śpiewa Orfeo,
Czy to drzewa tak szumią?
Na wystawę w drogerii
Czarny kot cicho wraca,
Zanim kogut zapieje,
Musi wtopić się…

 

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

 

 

26.03.2020 r. – CZWARTEK

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

I już – ostatnia lekcja języka polskiego w tym tygodniu!

Dzisiaj króciutko – jeszcze powtórka z dyktand!

W przyszłym tygodniu nauczymy się nowych zasad!

A jak na razie – zapiszcie temat!

Temat: Dyktanda – uzupełnianki – ćwiczenia.

  1. DYKTANDO NR 1
  2. DYKTANDO NR 2

Możecie sobie zapisać tytuły dyktand i wyniki w zeszytach.

A tutaj macie zadanie domowe – zrobiłam dla was nową ruletkę! Pomyślałam sobie, że przez weekend można nauczyć się wielu pożytecznych rzeczy! A może już je umiecie?

Spróbujcie!

ZADANIE DOMOWE

Dobrej zabawy!

I do wtorku!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel

25.03.2020 r. – środa

Dzień dobry!

Kochani Piątoklasiści!

Jak się miewacie?

Środowe lekcje będą trochę dłuższe, bo mamy tego dnia dwie godziny polskiego.

Dzisiaj poćwiczymy jeszcze wczorajszy powtórkowy temat: części mowy. Wyciągamy zeszyty, piórniki i… DO DZIEŁA!

Temat: Części mowy – powtórka cd. Plan wydarzeń.

1. Ćwiczenie 1: to „wykreślanka” – przypomnimy sobie jeszcze raz części mowy i spróbujemy odnaleźć ich nazwy w tej mieszaninie liter.

POWODZENIA!

ĆWICZENIE 1 – WYKREŚLANKA

2. Jeśli już trochę nam się przypomniało – zastosujemy w praktyce wiedzę o wczorajszych rozróżnieniach, pamiętacie?

pisarz, pismo – to rzeczowniki, bo odpowiadają na pytanie: kto? co?

pisać, pisała, pisaliśmy – to czasowniki, bo odpowiadają na pytanie: co robi?

pisanie – to rzeczownik!!! Jest podobny do czasownika, ale odpowiada na pytanie: kto? co? – pisanie, a nie: co robi? – pisanie.

I tutaj mam kłopot – przygotowałam dla Was ćwiczenie „O rety! Krety!”, trzeba klikać na kreciki pojawiające się w swoich norkach, ale nie wiem, czy jeszcze kiedyś dam Wam tę grę… po prostu żal mi tych krecików… sami zobaczcie!

ĆWICZENIE 2 – „O RETY! KRETY!”

3. Zastosujemy teraz wiedzę w praktyce: zbudujcie plan wydarzeń (około 10-15 punktów, nie więcej do tekstu z podręcznika literackiego). PAMIĘTAJCIE, ZE NIE WOLNO WAM UŻYWAĆ CZASOWNIKÓW!!!

ZAMIAST: „PODRÓŻOWAŁ” – NAPISZ: „PODRÓŻ” LUB „PODRÓŻOWANIE” itp.

Otwórzcie rozdział „Herosi mitów i legend” i odnajdźcie tekst Jana Parandowskiego „Dedal i Ikar” – niestety nie mogę Wam podać strony w podręczniku papierowym, bo dysponuję tylko elektroniczną wersją… niedługo to się zmieni!

Powodzenia!

I na koniec…

ZADANIE DOMOWE

Do jutra!

Ściskam Was mocno!

Wasza Pani od Polskiego

Ewelina Sodel