4a matematyka

Temat: Matematyka na wesoło. 25.06.2020 czwartek

Obejrzyj filmik związany z zegarem.

Jaki jest wynik w dolnym rzędzie?

Temat: Matematyka na wesoło. 24.06.2020 środa

Tabliczka mnożenia na palcach.

Obejrzyj

 

Temat: Matematyka na wesoło. 23.06.2020 wtorek

Tabliczka mnożenia na palcach przez 9.

Obejrzyj

 

Temat: Matematyka na wesoło. 22.06.2020 poniedziałek

Mnożenie po japońsku.

Obejrzyj

 

Temat: Ułamki zwykłe – karta pracy. 19.06.2020 piątek

Cele:

– utrwalenie materiału.

 

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

 

Temat: Ułamki zwykłe – karta pracy. 15.06.2020 poniedziałek

Cele:

– utrwalenie materiału.

 

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

 

Temat: Porównywanie liczb mieszanych. 10.06.2020 środa

Cele:

– jak porównać liczby mieszane,

– czy liczba mieszana, która ma mniej całości, może być większa

 

Obejrzyj film dotyczący dodawania ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Wykonaj zadania 18 i 20 z podręcznika str. 294.

 

Temat: Zamiana ułamka. 9.06.2020 wtorek

Cele:

– w jaki sposób zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną,

– w jaki sposób zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy,

– co to znaczy wyłączyć całości.

 

Wykonaj zadania 12 – 14 z ćwiczeń str. 113.

 

Temat: Zamiana ułamka. 8.06.2020 poniedziałek

Cele:

– w jaki sposób zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną,

– w jaki sposób zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy,

– co to znaczy wyłączyć całości.

 

Obejrzyj film dotyczący zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną.

Obejrzyj. 

Obejrzyj film dotyczący zamiany liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy.

Obejrzyj. 

Ułamek niewłaściwy można zamienić na liczbę mieszaną i na odwrót.

Wykonaj zadania 11 i 12 z podręcznika str. 293.

 

Temat: Liczby mieszane. 4.06.2020 czwartek

Cele:

– czym się różni ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego,

– co to jest liczba mieszana.

 

Wykonaj zadania 1 – 4 z ćwiczeń str. 109.

 

Temat: Liczby mieszane. 3.06.2020 środa

Cele:

– czym się różni ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego,

– co to jest liczba mieszana.

 

Obejrzyj film dotyczący liczb mieszanych.

Obejrzyj.

Liczba mieszana składa się z całości oraz ułamka właściwego.

Ułamek właściwy to ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika.

Ułamek niewłaściwy to ułamek, którego licznik jest równy mianownikowi lub większy od mianownika.

Wykonaj zadania 2 i 3 z podręcznika str. 289.

 

Temat: Ułamki zwykłe – karta pracy. 2.06.2020 wtorek

Cele:

– utrwalenie materiału.

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

 

Temat: Matematyka na wesoło. 1.06.2020 poniedziałek

Zagadka tunel.

Obejrzyj. 

Zagadka rzeka.

Obejrzyj. 

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. 28.05.2020 czwartek

Cele:

– w jaki sposób dodawać i odejmować ułamki o jednakowych mianownikach.

– jak przedstawić dodawanie i odejmowanie ułamków w sposób graficzny.

 

Wykonaj zadania 18 i 21 z podręcznika str. 286.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

Temat: Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. 27.05.2020 środa

Cele:

– w jaki sposób odejmować ułamki o jednakowych mianownikach.

– jak przedstawić odejmowanie ułamków w sposób graficzny.

 

Wykonaj zadania 13 i 14 z podręcznika str. 286.

 

Temat: Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. 26.05.2020 wtorek

Cele:

– w jaki sposób odejmować ułamki o jednakowych mianownikach.

– jak przedstawić odejmowanie ułamków w sposób graficzny.

 

Obejrzyj film dotyczący dodawania ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Aby odjąć dwa ułamki o takim samym mianowniku, odejmujemy liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Wykonaj zadania 11 i 12 z podręcznika str. 286.

 

Temat: Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. 25.05.2020 poniedziałek

Cele:

– w jaki sposób dodać do siebie ułamki o jednakowych mianownikach,

– jak przedstawić dodawanie ułamków w sposób graficzny.

 

Wykonaj zadania 6 z podręcznika str. 283 oraz 7 z podręcznika str. 284.

 

Temat: Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. 21.05.2020 czwartek

Cele:

– w jaki sposób dodać do siebie ułamki o jednakowych mianownikach,

– jak przedstawić dodawanie ułamków w sposób graficzny.

 

Obejrzyj film dotyczący dodawania ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Aby dodać ułamki o takich samych mianownikach, dodajemy ich liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Wykonaj zadanie 1 – 3 z podręcznika str. 282.

 

Temat: Porównywanie ułamków zwykłych w zadaniach tekstowych. 20.05.2020 środa

Cele:

– w jaki sposób porównać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach,

– w jaki sposób porównywać ułamki zwykłe o takich samych licznikach,

– wykorzystanie ułamków w zadaniach tekstowych.

 

Wykonaj zadanie 12 – 15 z ćwiczeń  str. 101.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

Temat: Porównywanie ułamków o takich samych licznikach. 19.05.2020 wtorek

Cele:

– w jaki sposób porównywać ułamki zwykłe o takich samych licznikach,

– jaki wpływ na wielkość ułamka ma jego mianownik,

– czemu większy mianownik oznacza mniejszy ułamek.

 

Obejrzyj film dotyczący porównywania ułamków o takich samych licznikach.

Obejrzyj.

Z dwóch ułamków o jednakowych licznikach większy jest ten, który ma mniejszy mianownik.

3/4 > 3/5 bo mianowniki 4 < 5

Wykonaj zadanie 13 i 14 z podręcznika str. 279.

 

Temat: Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach. 18.05.2020 poniedziałek

Cele:

– w jaki sposób porównać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach,

– jaki wpływ na wielkość ułamka ma jego licznik,

– czy większy licznik oznacza większy ułamek.

 

Obejrzyj film dotyczący porównywania ułamków o takich samych mianownikach.

Obejrzyj.

Z dwóch ułamków o jednakowych mianownikach większy jest ten, który ma większy licznik.

3/5  >  1/5 bo  liczniki 3 > 1

Wykonaj zadanie 6 i 7 z podręcznika str. 277.

 

Temat: Zastosowanie obliczania ułamka zwykłego danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych. 14.05.2020 czwartek

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości przy dowolnym liczniku,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby,

– zastosowanie ułamka w zadaniach tekstowych.

 

Wykonaj zadanie 12 – 14 z podręcznika str. 272.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

Temat: Obliczanie ułamka z liczby. 13.05.2020 środa

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości przy dowolnym liczniku,

– jak obliczyć ułamek danej liczby przy dowolnym liczniku ,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Wykonaj zadanie 7 – 9 z ćwiczeń str. 95.

 

Temat: Obliczanie ułamka z liczby przy dowolnym liczniku. 12.05.2020 wtorek

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości przy dowolnym liczniku,

– jak obliczyć ułamek danej liczby przy dowolnym liczniku ,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Obliczymy ile wynosi 2/5 z liczby 20.

Musimy podzielić 20 na 5 różnych zestawów. (tak jak przy liczniku równym 1)

Liczba elementów w dwóch zestawach to nasz wynik.

20 : 5 = 4

2 * 4 = 8

Czyli 2/5 z liczby 20 to 8.

Wykonaj zadanie 5 i 6 z podręcznika str. 271.

 

Temat: Obliczanie ułamka z liczby. 11.05.2020 poniedziałek

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości,

– jak obliczyć ułamek danej liczby,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Wykonaj zadanie 1 – 5 z ćwiczeń str. 93.

Zdjęcie wykonanych zadań prześlij na mobidziennik. Masz na to czas do końca tygodnia.

 

Temat: Obliczanie ułamka z liczby, gdy licznik to 1. 7.05.2020 czwartek

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości,

– jak obliczyć ułamek danej liczby,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Obliczymy ile wynosi 1/5 z liczby 20.

Musimy podzielić 20 na 5 różnych zestawów. (dzielenie bez reszty)

Liczba elementów w jednym zestawie to nasz wynik.

20 : 5 = 4

Czyli 1/5 z liczby 20 to 4.

Wykonaj zadanie 1 – 3  z podręcznika str. 270.

 

Temat: Opisywanie części całości za pomocą ułamka zwykłego.  6.05.2020 środa

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

 

W zeszycie narysuj 6 prostokątów o wymiarach 4 kratki na 6 kratek. Każdy z nich będzie flagą.

Sprawdź jak wyglądają flagi : Włoch, Belgii, Polski, Francji, Ukrainy i Kolumbii.

Pokoloruj odpowiednio prostokąty, opisz jaki to kraj i ile (w ułamkach) jest danego koloru na fladze.

Np. Niemcy

1/3 czarny, 1/3 czerwony, 1/3 żółty

 

Temat: Opisywanie części całości za pomocą ułamka zwykłego. 5.05.2020 wtorek

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

jakim działaniem można zastąpić kreskę ułamkową.

 

Obejrzyj film dotyczący ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Kreska ułamkowa zastępuje dzielenie.

Wykonaj zadanie 1 – 4 oraz 8 z ćwiczeń str. 88.

 

Temat: Ułamek zwykły. 4.05.2020 poniedziałek

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

 

Obejrzyj film dotyczący ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Ułamek zwykły opisuje część całości podzielonej na równe części.

Kasia zjadła 2 kawałki pizzy czyli 2/7 a pozostało 5/7.

Jeśli licznik i mianownik są takie same 5/5 to mamy całość czyli 1.

Wykonaj zadanie 1 i 2  z podręcznika str. 266.

 

UŁAMKI    ZWYKŁE

 

Temat: Matematyka na wesoło – Domino 30.04.2020 czwartek

Karta pracy do pobrania na mobidzienniku.

W załączniku do ułożenia domino związane z wielokątami.

Obejrzyj film dotycząc przygód Donalda w krainie matematyki.

Obejrzyj.

 

Temat: Matematyka na wesoło – Zagadki 29.04.2020 środa

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

W załączniku karta pracy z dwoma zagadkami oraz karta z dwoma grami związanymi z układaniem działań. Można grać samemu lub w kilka osób.

Powodzenia !

 

Temat: Matematyka na wesoło – Dotto 28.04.2020 wtorek

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

Dotto to gra matematyczna polegająca na układaniu domina na planszy. Wersje są różne i mają zróżnicowane poziomy trudności. W załączniku znajdują się dwie wersje gry (instrukcja na karcie) i kafelki domina (jeśli ktoś nie posiada w domu). Można grać samemu lub w kilka osób.

Powodzenia !

 

Temat: Matematyka na wesoło – Krzyżówka

27.04.2020 poniedziałek

Karta pracy do pobrania na mobidzienniku.

Postaraj się rozwiązać samodzielnie hasło krzyżówki.

Powodzenia !

 

Temat: Czy już umiem?   23.04.2020 czwartek

Cele:

– Utrwalenie wiadomości o wielokątach,

 

Wykonaj zadania 1 -11 z zeszytu ćwiczeń str. 85 i 86.

 

Temat: Czy już umiem?   22.04.2020 środa

Cele:

– Utrwalenie wiadomości o wielokątach,

 

Wykonaj zadania 1-3 z zeszytu ćwiczeń str. 68.

Wykonaj zadania 1-3 z zeszytu ćwiczeń str. 77.

 

Temat: Obwód a pole.   21.04.2020 wtorek

Cele:

– Utrwalenie wiadomości o wielokątach,

 

Dwa prostokąty o takich samych obwodach mogą mieć różne pola.

Dwa prostokąty o takich samych polach mogą mieć różne obwody.

Np.

Prostokąt 1 ma wymiary 20 cm na 20 cm, czyli jest kwadratem.

Prostokąt 2 ma wymiary 30 cm na 10 cm.

Oblicz pola i obwody obu prostokątów.

Wykonaj test powtórkowy na WSIPNET

 

Temat: Pole wielokąta w zadaniach tekstowych. 20.04.2020 poniedziałek

Cele:

– Utrwalenie wiadomości o wielokątach,

 

Obwód wielokąta. Wykonaj zadanie tekstowe 3 i 4 z podręcznika str. 250.

Pole wielokąta. Wykonaj zadanie tekstowe 17 i 18 z podręcznika str. 256.

Zdjęcie wykonanych zadań prześlij na mobidziennik. Masz na to czas do końca tygodnia.

 

Temat: Pole wielokąta w zadaniach tekstowych.

16.04.2020 czwartek

Cele:

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczać zadania tekstowe,

 

Wykonaj zadanie 14 i 15  z podręcznika str. 247.

Wykonaj zadanie 10 i 11 z zeszytu ćwiczeń str. 83.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

Temat: Wielokąt foremny.  15.04.2020 środa

Cele:

– co to wielokąt foremny,

 

Obejrzyj film dotyczący wielokątów foremnych.

Obejrzyj.

Wielokąt foremny ma wszystkie boki równej długości i wszystkie kąty równej miary np. kwadrat.

Powyższe zadania są zadaniami tekstowymi pamiętaj więc o zapisaniu odpowiedzi.

Parkietaż. Wzór – załącznik na mobidzienniku. Pokoloruj go (2 lub 3 kolorami) tak aby kolory sąsiednich figur były inne. Przykład znajdziesz na str. 243 w podręczniku.

 

Temat: Pole wielokąta – prostokąt.  08.04.2020 środa

Cele:

– co to jest pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

 

Wzór na pole prostokąta:  P = a * b      a,b – boki prostokąta

Np. P = 3 * 5 = 15 cm2

Wzór jest bardzo podobny do pola kwadratu, łatwo więc zapamiętać.

Zmierz boki swojego zeszytu. Większość z nich będzie miała w przybliżeniu takie wymiary (zeszyt formatu A5):

a = 21 cm

b = 15 cm

Pole zeszytu, który jest prostokątem wynosi: a * b = 21 * 15 = 315 cm2

Jeśli masz do czynienia z dużymi liczbami, postaraj się wykorzystać mnożenie pisemne. Dopiero wtedy sprawdź wynik kalkulatorem.

Wykonaj zadanie 4 i 5  z podręcznika str. 246.

 

Temat: Pole wielokąta – kwadrat.  07.04.2020 wtorek

Cele:

– co to jest pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

 

Obejrzyj film dotyczący pola kwadratów i prostokątów.

Obejrzyj.

Pole to wnętrze figury. Aby obliczyć pole prostokątów należy pomnożyć ze sobą obie długości boków.

Wzór na pole kwadratu:  P = a * a      a – bok kwadratu

Np. P = 3 * 3 = 9 cm2

Uwaga. Pamiętaj o jednostkach np. cm2. [centymetr kwadratowy]

Wykonaj zadanie 9 – 11  z podręcznika str. 240.

Zdjęcie wykonanych zadań prześlij na mobidziennik. Masz na to czas do końca tygodnia.

 

Temat: Jednostki pola.  06.04.2020 poniedziałek

Cele:

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

– co to jest ar i hektar,

 

Obejrzyj film dotyczący jednostek przy mierzeniu pola.

Obejrzyj.

Jednostki spotykane przy pomiarach pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, a, ha

Wykonaj zadanie 7 z podręcznika str. 240.

Duże powierzchnie np. powierzchnie państw, miast podaje się najczęściej w km2.

Czy wiesz jaka jest powierzchnia (czyli pole) polski?

W leśnictwie i rolnictwie spotkamy a i ha.

1 a = 100 m2

1 ha = 10 000 m2

UWAGA Możemy wykonywać różne działania na jednostkach ale tylko wtedy, gdy są takie same.

Np. 2 dm musimy zamienić na 20 cm

2 dm + 3 cm = 20 cm + 3 cm = 23 cm

2 dm * 3 cm = 20 * 3 = 60 cm2

Wykonaj zadanie 12 z zeszytu ćwiczeń str. 76.

 

Temat: Pole – wprowadzenie. 02.04.2020 czwartek

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– co to jest pole,

 

Narysuj z zeszycie prostokąt o wymiarach 2 cm na 5 cm. Zrób to tak aby boki prostokąta nakładały się na linie w zeszycie. Ile małych kratek jest w środku tego prostokąta?

Pole to wnętrze figury.

Czyli jeśli uznamy za naszą jednostkę właśnie kratkę z zeszytu to nasz prostokąt będzie miał pole równe 40.

Za naszą jednostkę możemy również przyjąć kwadrat o wymiarze 2 kratki na 2 kratki. Wtedy nasz prostokąt będzie miał pole równe 10.

Policz jakie pole (w dwóch wersjach , po jednej kratce i po kwadracie mającym cztery kratki) będą miały figury z załącznika na mobidzienniku.

 

Temat: Obwód kwadratu i prostokąta. 01.04.2020 środa

Cele:

– obliczanie obwodu prostokąta i kwadratu.

 

Wykonaj zadanie 9 z zeszytu ćwiczeń str. 64.

Wykonaj zadanie 5 -7 z zeszytu ćwiczeń str. 69.

 

Temat: Kwadrat i prostokąt. 31.03.2020 wtorek

Cele:

– jaką figurę nazywamy prostokątem,

– kiedy prostokąt jest kwadratem,

 

Obejrzyj film dotyczący kwadratów i prostokątów.

Obejrzyj,

Prostokąty to czworokąty, które mają wszystkie kąty proste.

Kwadraty to czworokąty, które mają wszystkie kąty proste i wszystkie boki równe.

Kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem.

Wykonaj zadanie 2 z podręcznika str. 232

Wypisz, które z przedstawionych figur to kwadraty, prostokąty, a które nimi nie są.

Narysuj po dwa przykłady kwadratu i prostokąta, do wyboru z zadania 5 i 6 str. 232.

 

Temat: Obwód wielokąta. 30.03.2020 poniedziałek

Cele:

– co to jest obwód prostokąta i innych wielokątów,

– jakimi sposobami można obliczyć obwód prostokąta i innych wielokątów,

– jakimi sposobami można obliczyć bok znając obwód wielokąta,

 

Obwód to suma długości wszystkich boków wielokąta.

Obejrzyj film dotyczący obliczania obwodu.

Obejrzyj,

Obejrzyj film dotyczący obliczania boku figury gdy znamy obwód.

Obejrzyj,

Wykonaj zadanie 11 – 13 z podręcznika str. 226.

Zdjęcie wykonanych zadań prześlij na mobidziennik. Masz na to czas do końca tygodnia.

 

Temat: Rysowanie wielokątów. 26.03.2020 czwartek

Cele:

– rysowanie wielokątów o podanych własnościach,

 

Zeszyt w kratkę bardzo pomaga w rysowaniu wielokątów. Miejsca przecięć linii mogą być naszymi wierzchołkami.

Narysuj w zeszycie dowolny pięciokąt i dwunastokąt. (Pamiętaj zawsze rysując figury używamy linijki i ołówka.)

Opisz swoje wielokąty dużymi literami. Pokoloruj ich wnętrze.

 

Wykonaj zadanie 7 i 8 z podręcznika str. 225.

 

Temat: Wielokąty i ich własności. 25.03.2020 środa

Cele:

– co to jest wielokąt,

– jak oznaczamy wierzchołki, boki i kąty,

 

Wielokąty to takie figury, które mają taką samą ilość boków, wierzchołków i kątów.

Np. trójkąt, czworokąt, pięciokąt, sześciokąt,…, dziesięciokąt,…

Wierzchołki wielokątów oznaczamy dużymi literami.

 

Pięciokąt GKYMWGKYMW.

Wierzchołki: G, K, Y, M, W

Boki:  GK, KY, YM, MW, WG

Kąty: GKY, KYM, YMW, MWG, WGK

Na rysunku poniżej znajdź podane figury i spróbuj wypisać ich wierzchołki, boki i kąty (tak jak na przykładzie powyżej).

Wykonaj zadanie 3 i 5 z podręcznika str. 224

WIELOKĄTY