4b matematyka

LEKCJA 45  Temat: Matematyka na wesoło. 25.06.2020 czwartek

Tabliczka mnożenia na palcach przez 9.

Obejrzyj

ZAGADKA

Jaki jest wynik w dolnym rzędzie?

LEKCJA 44   Temat: Matematyka na wesoło. 23.06.2020 (wtorek)

Tabliczka mnożenia na palcach.

Obejrzyj

LEKCJA 43  Temat: Matematyka na wesoło. 22.06.2020 (poniedziałek)

Mnożenie po japońsku.

Obejrzyj

 

LEKCJA 42 Temat: Ułamki zwykłe – karta pracy. 19.06.2020 (piątek)

Cele: utrwalenie materiału.

Karty pracy do pobrania na mobidzienniku.

 

LEKCJA 41   Temat: Porównywanie liczb mieszanych. 15.06.2020 (poniedziałek)

Cele:

– jak porównać liczby mieszane,

– czy liczba mieszana, która ma mniej całości, może być większa

 

Obejrzyj film dotyczący dodawania ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Wykonaj zadania 18 i 20 z podręcznika str. 294.

LEKCJA 40   Temat: Zamiana ułamka.     10.06.2020   (środa)

Cele:

– w jaki sposób zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną,

– w jaki sposób zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy,

– co to znaczy wyłączyć całości.

 

Wykonaj zadania 12 – 14 z ćwiczeń str. 113.

 

LEKCJA 39 Temat: Zamiana ułamka.    9.06.2020 ( wtorek)

Cele:

– w jaki sposób zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną,

– w jaki sposób zamienić liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy,

– co to znaczy wyłączyć całości.

 

Obejrzyj film dotyczący zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną.

Obejrzyj. 

Obejrzyj film dotyczący zamiany liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy.

Obejrzyj. 

Ułamek niewłaściwy można zamienić na liczbę mieszaną i na odwrót.

Wykonaj zadania 11 i 12 z podręcznika str. 293.

 

LEKCJA 38 Temat: Liczby mieszane.  8.06.2020 (poniedziałek)

Cele:

– czym się różni ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego,

– co to jest liczba mieszana.

 

Wykonaj zadania 1 – 4 z ćwiczeń str. 109.

LEKCJA 37   Temat: Liczby mieszane.    5.06.2020 piątek

Cele:

– czym się różni ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego,

– co to jest liczba mieszana.

 

Obejrzyj film dotyczący liczb mieszanych.

Obejrzyj.

Liczba mieszana składa się z całości oraz ułamka właściwego.

Ułamek właściwy to ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika.

Ułamek niewłaściwy to ułamek, którego licznik jest równy mianownikowi lub większy od mianownika.

Wykonaj zadania 2 i 3 z podręcznika str. 289.

 

LEKCJA 36 Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.  3.06.2020 środa

Cele:

– w jaki sposób dodawać i odejmować ułamki o jednakowych mianownikach.

– jak przedstawić dodawanie i odejmowanie ułamków w sposób graficzny.

Wykonaj zadania 13 i 14 ,18 i 21 z podręcznika str. 286.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

LEKCJA 35 Temat: Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. 2.06.2020 wtorek

Cele:

– w jaki sposób odejmować ułamki o jednakowych mianownikach.

– jak przedstawić odejmowanie ułamków w sposób graficzny.

 

Obejrzyj film dotyczący ODEJMOWANIA ułamków zwykłych.

 

Aby odjąć dwa ułamki o takim samym mianowniku, odejmujemy liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Wykonaj zadania 11 i 12 z podręcznika str. 286.

 

 LEKCJA 34  Temat: Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. 1.06.2020 poniedziałek

Cele:

– w jaki sposób dodać do siebie ułamki o jednakowych mianownikach,

– jak przedstawić dodawanie ułamków w sposób graficzny.

 

Wykonaj zadania 6 z podręcznika str. 283 oraz 7 z podręcznika str. 284.

 

LEKCJA 33 Temat: Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. 29.05.2020 piątek

Cele:

– w jaki sposób dodać do siebie ułamki o jednakowych mianownikach,

– jak przedstawić dodawanie ułamków w sposób graficzny.

 

Obejrzyj film dotyczący dodawania ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Aby dodać ułamki o takich samych mianownikach, dodajemy ich liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

Wykonaj zadanie 1 – 3 z podręcznika str. 282.

 

 LEKCJA 32   Temat: Porównywanie ułamków zwykłych w zadaniach tekstowych.      27.05.2020 środa

Cele:

– w jaki sposób porównać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach,

– w jaki sposób porównywać ułamki zwykłe o takich samych licznikach,

– wykorzystanie ułamków w zadaniach tekstowych.

 

Wykonaj zadanie 12 – 15 z ćwiczeń  str. 101.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

LEKCJA 31   Temat: Porównywanie ułamków o takich samych licznikach.   26.05.2020 wtorek

Cele:

– w jaki sposób porównywać ułamki zwykłe o takich samych licznikach,

– jaki wpływ na wielkość ułamka ma jego mianownik,

– czemu większy mianownik oznacza mniejszy ułamek.

 

Obejrzyj film dotyczący porównywania ułamków o takich samych licznikach.

Obejrzyj.

Z dwóch ułamków o jednakowych licznikach większy jest ten, który ma mniejszy mianownik.

3/4 > 3/5 bo mianowniki 4 < 5

Wykonaj zadanie 13 i 14 z podręcznika str. 279.

 

LEKCJA 30  Temat: Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach.     25.05.2020 poniedziałek

Cele:

– w jaki sposób porównać ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach,

– jaki wpływ na wielkość ułamka ma jego licznik,

– czy większy licznik oznacza większy ułamek.

 

Obejrzyj film dotyczący porównywania ułamków o takich samych mianownikach.

Obejrzyj.

Z dwóch ułamków o jednakowych mianownikach większy jest ten, który ma większy licznik.

3/5  >  1/5 bo  liczniki 3 > 1

Wykonaj zadanie 6 i 7 z podręcznika str. 277.

 

LEKCJA 29   Temat: Zastosowanie obliczania ułamka zwykłego danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych. 22.05.2020 (piątek)

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości przy dowolnym liczniku,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby,

– zastosowanie ułamka w zadaniach tekstowych.

 

Wykonaj zadanie 12 – 14 z podręcznika str. 272.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

LEKCJA 28   Temat: Obliczanie ułamka z liczby.      20.05.2020 (środa)

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości przy dowolnym liczniku,

– jak obliczyć ułamek danej liczby przy dowolnym liczniku ,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Wykonaj zadanie 7 – 9 z ćwiczeń str. 95.

 

LEKCJA 27            Temat: Obliczanie ułamka z liczby, gdy licznik to 1.         19.05.2020 (wtorek)

Cele:

– jak obliczyć ułamek z całości,

– jak obliczyć ułamek danej liczby,

– jakim działaniem zapisać ułamek z danej liczby.

 

Obliczymy ile wynosi 1/5 z liczby 20.

Musimy podzielić 20 na 5 różnych zestawów. (dzielenie bez reszty)

 

Liczba elementów w jednym zestawie to nasz wynik.

20 : 5 = 4

Czyli 1/5 z liczby 20 to 4.

Wykonaj zadanie 1 – 3  z podręcznika str. 270.

 

LEKCJA 26       Temat: Opisywanie części całości za pomocą ułamka zwykłego.  18.05.2020 (poniedziałek)

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

 

W zeszycie narysuj 6 prostokątów o wymiarach 4 kratki na 6 kratek. Każdy z nich będzie flagą.

Sprawdź jak wyglądają flagi : Włoch, Belgii, Polski, Francji, Ukrainy i Kolumbii.

Pokoloruj odpowiednio prostokąty, opisz jaki to kraj i ile (w ułamkach) jest danego koloru na fladze.

Np. Niemcy

1/3 czarny, 1/3 czerwony, 1/3 żółty

 

LEKCJA 25    Temat: Opisywanie części całości za pomocą ułamka zwykłego.    15.05.2020 (piątek)

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

– jakim działaniem można zastąpić kreskę ułamkową.

 

Obejrzyj film dotyczący ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Kreska ułamkowa zastępuje dzielenie.

Wykonaj zadanie 1 – 4 oraz 8 z ćwiczeń str. 88.

 

LEKCJA 24    Temat: Ułamek zwykły.         13.05.2020 (środa)

Cele:

– co to jest ułamek,

– co oznacza licznik, a co mianownik w ułamku zwykłym,

 

Obejrzyj film dotyczący ułamków zwykłych.

Obejrzyj.

Ułamek zwykły opisuje część całości podzielonej na równe części.

Kasia zjadła 2 kawałki pizzy czyli 2/7 a pozostało 5/7.

Jeśli licznik i mianownik są takie same 5/5 to mamy całość czyli 1.

Wykonaj zadanie 1 i 2  z podręcznika str. 266.

 

UŁAMKI    ZWYKŁE

 

LEKCJA 23 Temat: Czy już umiem?  12.05.2020 (wtorek)

Cele: utrwalenie wiadomości o wielokątach,

 

Wykonaj zadania 1 -11 z zeszytu ćwiczeń str. 85 i 86.

Wykonaj kartę pracy przesłaną na mobidziennik i prześlij ją do mnie.

 

LEKCJA 22  Temat: Obwód a pole.   11.05.2020 (poniedziałek)

Cele:

– Utrwalenie wiadomości o wielokątach,

Dwa prostokąty o takich samych obwodach mogą mieć różne pola.

Dwa prostokąty o takich samych polach mogą mieć różne obwody.

Np.

Prostokąt 1 ma wymiary 20 cm na 20 cm, czyli jest kwadratem.

Prostokąt 2 ma wymiary 30 cm na 10 cm.

Oblicz pola i obwody obu prostokątów.

 

Wykonaj zadania 1-3 z zeszytu ćwiczeń str. 68.

Wykonaj zadania 1-3 z zeszytu ćwiczeń str. 77.

 

LEKCJA 21    Temat: Pole wielokąta w zadaniach tekstowych.          08.05.2020 (piątek)

Cele:

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczać zadania tekstowe.

 

Wykonaj zadanie 14 i 15  z podręcznika str. 247.

Wykonaj zadanie 10 i 11 z zeszytu ćwiczeń str. 83.

Pamiętaj o zapisaniu odpowiedzi do każdego zadania tekstowego.

 

LEKCJA 20         Temat: Wielokąt foremny.  06.05.2020 (środa)

Cel: co to wielokąt foremny.

 

Obejrzyj film dotyczący wielokątów foremnych.  kliknij tutaj

Wielokąt foremny ma wszystkie boki równej długości i wszystkie kąty równej miary np. kwadrat.

 

Parkietaż. Wzór – załącznik na mobidzienniku. Pokoloruj go (2 lub 3 kolorami) tak aby kolory sąsiednich figur były inne. Przykład znajdziesz na str. 243 w podręczniku.

 

LEKCJA 20    Temat: Pole wielokąta – prostokąt.  05.05.2020 (wtorek)

Cele:

– co to jest pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

Wzór na pole prostokąta:  P = a * b      a,b – boki prostokąta

Np. P = 3 * 5 = 15 cm2

Wzór jest bardzo podobny do pola kwadratu, łatwo więc zapamiętać.

Zmierz boki swojego zeszytu. Większość z nich będzie miała w przybliżeniu takie wymiary (zeszyt formatu A5):

a = 21 cm

b = 15 cm

Pole zeszytu, który jest prostokątem wynosi: a * b = 21 * 15 = 315 cm2

Jeśli masz do czynienia z dużymi liczbami, postaraj się wykorzystać mnożenie pisemne. Dopiero wtedy sprawdź wynik kalkulatorem.

Wykonaj zadanie 4 i 5  z podręcznika str. 246.

 

 

LEKCJA 19       Temat: Pole wielokąta – kwadrat.     04.05.2020 (poniedziałek)

Cele:

– co to jest pole kwadratu lub prostokąta,

– jak obliczyć pole kwadratu lub prostokąta,

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

 

Obejrzyj film dotyczący pola kwadratów i prostokątów.

obejrzyj

Pole to wnętrze figury. Aby obliczyć pole prostokątów należy pomnożyć ze sobą obie długości boków.

Wzór na pole kwadratu:  P = a * a      a – bok kwadratu

Np. P = 3 * 3 = 9 cm2

Uwaga. Pamiętaj o jednostkach np. cm2. [centymetr kwadratowy]

 

Wykonaj zadanie 9 – 11  z podręcznika str. 240.

Zdjęcie wykonanych zadań prześlij na mobidziennik.

 

 

LEKCJA 18    Temat: Jednostki pola.  29.04.2020 (środa)

Cele:

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– czym są jednostki kwadratowe i do czego służą.

– co to jest ar i hektar,

 

Obejrzyj.film dotyczący jednostek przy mierzeniu pola.

 

Jednostki spotykane przy pomiarach pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, a, ha

Wykonaj zadanie 7 z podręcznika str. 240.

Duże powierzchnie np. powierzchnie państw, miast podaje się najczęściej w km2.

Czy wiesz jaka jest powierzchnia (czyli pole) Polski?

W leśnictwie i rolnictwie spotkamy ary (a) i hektary (ha).

1 a = 100 m2

1 ha = 10 000 m2

UWAGA Możemy wykonywać różne działania na jednostkach ale tylko wtedy, gdy są takie same.

Np. 2 dm musimy zamienić na 20 cm

2 dm + 3 cm = 20 cm + 3 cm = 23 cm

2 dm * 3 cm = 20 * 3 = 60 cm2

Wykonaj zadanie 12 z zeszytu ćwiczeń str. 76.

 

LEKCJA 17   Temat: Pole – wprowadzenie.           28.04. (wtorek)

– co to jest kwadrat jednostkowy,

– co to jest pole,

Narysuj z zeszycie prostokąt o wymiarach 2 cm na 5 cm. Zrób to tak aby boki prostokąta nakładały się na linie w zeszycie. Ile małych kratek jest w środku tego prostokąta?

Pole to wnętrze figury.

Czyli jeśli uznamy za naszą jednostkę właśnie kratkę z zeszytu to nasz prostokąt będzie miał pole równe 40.

Za naszą jednostkę możemy również przyjąć kwadrat o wymiarze 2 kratki na 2 kratki. Wtedy nasz prostokąt będzie miał pole równe 10.

Policz jakie pole (przyjmując za jednostkę kratkę):

LEKCJA 16 Temat: Obwód kwadratu i prostokąta.          27.04. ( poniedziałek)

Cele:

– obliczanie obwodu prostokąta i kwadratu.

 

Wykonaj zadanie 9 z zeszytu ćwiczeń str. 64.

Wykonaj zadanie 5 -7 z zeszytu ćwiczeń str. 69.

 

LEKCJA 15   Temat: Kwadrat i prostokąt.  24.04 (piątek)

Cele:

– jaką figurę nazywamy prostokątem,

– kiedy prostokąt jest kwadratem,

 

Obejrzyj film dotyczący kwadratów i prostokątów.   kliknij tutaj

 

Prostokąty to czworokąty, które mają wszystkie kąty proste.

 

Kwadraty to czworokąty, które mają wszystkie kąty proste i wszystkie boki równe.

Kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem.

 

Wykonaj zadanie 2 z podręcznika str. 232

Wypisz, które z przedstawionych figur to kwadraty, prostokąty, a które nimi nie są.

Narysuj po dwa przykłady kwadratu i prostokąta, do wyboru z zadania 5 i 6 str. 232.

 

LEKCJA  14   Temat: Obwód wielokąta.   22.04 (środa)

Cele:

– co to jest obwód prostokąta i innych wielokątów,

– jakimi sposobami można obliczyć obwód prostokąta i innych wielokątów,

– jakimi sposobami można obliczyć bok znając obwód wielokąta,

 

Obwód to suma długości wszystkich boków wielokąta.

Obejrzyj film dotyczący obliczania obwodu.    kliknij tutaj

Obejrzyj film dotyczący obliczania boku figury gdy znamy obwód.  kliknij tutaj

Wykonaj zadanie 11 – 13 z podręcznika str. 226.

 

Lekcja 13 Temat: Rysowanie wielokątów.  21.04 (wtorek)

Cele: rysowanie wielokątów o podanych własnościach,

 

Zeszyt w kratkę bardzo pomaga w rysowaniu wielokątów. Miejsca przecięć linii mogą być naszymi wierzchołkami.

Narysuj w zeszycie dowolny pięciokąt i dwunastokąt. (Pamiętaj zawsze rysując figury używamy linijki i ołówka.)

Opisz swoje wielokąty dużymi literami. Pokoloruj ich wnętrze.

 

Wykonaj zadanie 7 i 8 z podręcznika str. 225.

 

Lekcja 12 Temat: Wielokąty i ich własności.  20.04. (poniedziałek)

Cele:

  • co to jest wielokąt
  • jak oznaczamy wierzchołki, boki, kąty.

Wielokąty to takie figury, które mają taką samą ilość boków, wierzchołków i kątów.

Np. trójkąt, czworokąt, pięciokąt, sześciokąt,…, dziesięciokąt,…

Wierzchołki wielokątów oznaczamy dużymi literami.

 

 

 

Pięciokąt GKYMW.

Wierzchołki: G, K, Y, M, W

Boki:  GK, KY, YM, MW, WG

Kąty: GKY, KYM, YMW, MWG, WGK

Na rysunku poniżej znajdź podane figury i spróbuj wypisać ich wierzchołki, boki i kąty (tak jak na przykładzie powyżej).

 

Wykonaj zadanie 3 i 5 z podręcznika str. 224.

 

 

 

 

LEKCJA 11 TEMAT: Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych w zadaniach tekstowych.       17.04 ( piątek)

Celem lekcji zapisywanie rozwiązań zadań tekstowych za pomocą jednego wyrażenia arytmetycznego.

Trening- kilka zadań tekstowych przed Tobą.

Rozwiązując zadania tekstowe – pamiętaj o:

  • wypisaniu danych z treści zadania
  • zapisaniu wyrażenia prowadzącego do rozwiązania zadania i obliczeniu jego wartości.
  • Sprawdzeniu, czy rozwiązanie spełnia warunki zadania
  • Ułożeniu i podaniu odpowiedzi.

Zad.1.  Chłopcy układali drogę z 805 klocków w czterech kolorach. Wykorzystali 229 kloców niebieskich. Klocków zielonych, czerwonych i żółtych wykorzystali po tyle samo.

Ile zielonych klocków wykorzystali chłopcy?

Zad.2. Iza ma 385zł, a Kuba ma o 472zł więcej. Trampolina kosztuje trzy razy tyle. Ile ma Iza. Ile pieniędzy brakuje Kubie do zakupu trampoliny?

Zad.3. W szkole w sześciu klasach jest 72 chłopców i 114 dziewcząt.

  1. Ile dzieci uczy się w tych sześciu klasach?
  2. O ile więcej jest w tej szkole dziewcząt niż chłopców?
  3. Ilu uczniów byłoby w jednej klasie, gdyby w każdej z nich było po tyle samo uczniów?

Zad.4. Tradycyjna żarówka świeci około 1000 godzin. W pokoju Oli taka żarówka świeci już 952 godziny. Przez ile godzin powinna jeszcze świecić? Ile to dni?

Dla chętnych zadania online  tutaj

 

LEKCJA 10   TEMAT: Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych w zadaniach tekstowych.  15.04 ( środa)

Celem lekcji zapisywanie rozwiązań zadań tekstowych za pomocą jednego wyrażenia arytmetycznego.

Rozwiązując zadania tekstowe – pamiętaj o:

  • wypisaniu danych z treści zadania
  • zapisaniu wyrażenia prowadzącego do rozwiązania zadania i obliczeniu jego wartości.
  • Sprawdzeniu, czy rozwiązanie spełnia warunki zadania
  • Ułożeniu i podaniu odpowiedzi.

obejrzyj

Wykonajmy razem zadanie:

Oto cennik hotelu Fregata w przygotowane rachunki za pobyt klientów.

 

 

 

 

Coś trudniejszego?! spróbuj wyliczyć zad.10. str.209.

Zadanie dla chętnych: zeszyt ćwiczeń str. 51-56 (zad.1-7)

 

 

LEKCJA 9 TEMAT: Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.     8.04 (środa)

Celem lekcji jest wykorzystanie działań pisemnych do obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych.

 

Pamiętaj!! Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych zaczynamy od ustalenia kolejności wykonywania działań.

Jeśli nie pamiętasz tych reguł zajrzyj tutaj

Jeśli potrzebujesz przykłady zadań to zajrzyj też tutaj

Jeśli to za mało mam jeszcze coś kliknij tutaj

 

Wykonaj w zeszycie zad. 1, 2 i 3  str. 208 (podręcznik)

Do sprawdzenia poprawności rozwiązania możesz użyć kalkulatora 🙂

 

LEKCJA 8 TEMAT: Zastosowanie mnożenie i dzielenia pisemnego do rozwiazywania zadań tekstowych.   7.04 (wtorek)

 

Celem lekcji jest utrwalenie pisemnego mnożenia i dzielenia liczb oraz zastosowanie tych działań w zadaniach  tekstowych ( w sytuacjach praktycznych).

Otwórz podręcznik str.205

ZACZYNAMY 😊 Pamiętaj o podaniu odpowiedzi po każdym rozwiązanym zadaniu tekstowym.

Działania trudniejsze wykonuj pisemnie.

Zad.11 Chcemy podzielić 62 cukierki na wie osoby, czyli na pół.  Na pewno wiesz, że trzeba 62:2 = …..

Odp. Każde dziecko dostało 32cukierki.

Zad.12 Jeden most 246m, a drugi post 2razy krótszy.

(Pamiętasz co oznacza zwrot „ ile razy więcej, ile razy mniej” Mieliśmy to niedawno😊)

Zatem trzeba wykonać dzielenie. 246:2 = 123m.

Odp. Drugi most miał długość …………………..m.

Zad.13 Chcemy umieścić 348 do 3 pudełek, aby w każdym było po tyle samo cukierków.

Jakie działanie potrzebujemy?                                               Tak, dzielenia😊

Zatem 348:3 = …………

Odp………………………………………………………………………………………………………….

Zad.14 Kelner otrzymał 2 pensje. W sumie 5794zł. Zatem 1 pensja: 5794 : ? =2897zł.

Odp………………………………………………………………………………………………………………………..

Zad.15 Chcemy 993 słoiki dżemu zapakować do pudełek. W każdym pudełku ma być po 8 dżemów.

Czyli w 1 pudełku  – 8 dżemów, w 2 pudełkach -16 dżemów, …., w 10pudełkach – 8∙10 =80, itd.

Lepiej będzie wykonać inne działanie zamiast mnożenia. Wiesz co nam się przyda?

Dzielenie!! Czyli 993:8 =124 r.1  Zatem 993 spakujemy do 124 pudełek 1, a  1 dżem zostanie bez pudełka.

Zad.16 SKALA

Pamiętasz co oznacza zapis 1:3    a co 3:1 ?

1:3 zmniejszamy obiekt 3-krotnie

3:1 zwiększamy obiekt 3-krotnie

  1. mamy podaną skalę 1:6, zatem długość samochodu zmniejszamy 6-krotnie,aby dowiedzieć się jaki wymiar ma model samochodu wykonanego w tej skali.

długość samochodu w rzeczywistości wynosi 4062mm

zatem 4062:6 =  677mm

Wykonaj  zad. 16b,c str.205

 

Dla chętnych zadania online 😊   zadania tekstowe

 

proponowane zadanie domowe (dla chętnych): zeszyt ćwiczeń str.48-50 (prześlij mi jak zrobisz😊)

 

LEKCJA 7  TEMAT: Mnożenie i dzielenie pisemne liczb wielocyfrowych przez jednocyfrowe -ćwiczenia.    6.04 poniedziałek

Celem lekcji jest utrwalenie mnożenia i dzielenia pisemnego.

Tylko trening czyni Mistrza 😊

Czas na wyzwania😊

Spróbuj!!Powodzenia!!

poziom 1

poziom 2

poziom 3

proponowane zadanie domowe (dla chętnych): zeszyt ćwiczeń str.46-48

 

LEKCJA 6 TEMAT: DZIELENIE PISEMNE.  3.04 piątek

Z tej lekcji dowiesz się

  • co to jest dzielenie pisemne,
  • jak podzielić pisemnie liczbę wielocyfrową przez jednocyfrową.

https://pistacja.tv/film/mat00080-dzielenie-pisemne-przez-liczby-jednocyfrowe-wprowadzenie?playlist=103

Obejrzyj też filmik z przykładowymi zadaniami, przy okazji dowiesz się:

  • jak poprawnie dzielić różne liczby sposobem pisemnym,
  • co zrobić, gdy na końcu dzielenia nie wychodzi zero.

https://pistacja.tv/film/mat00081-dzielenie-pisemne-przez-liczby-jednocyfrowe-przyklady?playlist=103

 

Wykonaj zadania z podręcznika: str.202 zad. 4 b,c,e  oraz   str. 203 zad. 6.

proponowane zadanie domowe (dla chętnych): zeszyt ćwiczeń str.41-45.

 

LEKCJA 5 TEMAT: Zastosowanie mnożenia pisemnego do rozwiazywania zadań tekstowych. 1.04. środa

Celem lekcji jest wykorzystanie mnożenia pisemnego do rozwiązywania zadań tekstowych.

 

Pamiętaj! Przy rozwiązywaniu zadań tekstowych należy wpisać dane, zastanowić się czego szukamy-o co pytają w zadaniu, a na koniec trzeba podać odpowiedź.

Otwórz podręcznik na str.197  i rozwiąż kilka zadań zaczynając od 13 do…..tyle ile będziesz chciał(a) 😊

 

Jak już policzysz samodzielnie to teraz zobacz moje (krótkie,bez odpowiedzi) rozwiązania:

zad.13.

Iza- 103 książki

Kuba-5 razy więcej czyli 5 • 103 = 515

zad.14.

w 1 bloku-38 mieszkań

w 7 blokach – 7• 38 = 266 mieszkań

zad.15.

1 tabliczka czekolady- 372 kalorie

3 tabliczki czekolady – 372• 3 = 1116 kalorii

zad.16.

1 tort – 250g masła

5 tortów – 5 • 250  = 1250g masła

zad.17.

1 karton – 9 opakowań płatków śniadaniowych

1 opakowanie płatków waży 350g

Skoro w jednym kartonie jest 9 takich opakowań  to cały karton waży 9• 350 = ……….

Zad.18.

1 płyta – 195 min muzyki

8 płyt – 8 • 195 = …………..

zad.19.

1 stolik – 198 zł

7 stolików – 7• 198 = …………..

zad.20.

Model pomnika wykonany w skali 1:6, czyli 6-krotnie pomniejszony.

Ma ten model 150cm. Zatem w rzeczywistości jest ………razy większy i mierzy   6• 150= 900cm = 9m.

 

zad.21. i zad.22 -spróbuj wyliczyć i jak chcesz prześlij mi swoje rozwiązanie.

proponowane zadanie domowe (dla chętnych): podręcznik zad.23 str.197 oraz  zadania z zeszytu ćwiczeń  str.39-40 (zad.15-17)

 

LEKCJA 4    TEMAT: Mnożenie pisemne.    31.03. (wtorek)

Z tej lekcji dowiesz się:

  • jak ułatwić sobie mnożenie,
  • na czym polega mnożenie pisemne liczby wielocyfrowej przez jednocyfrową
  • kiedy stosujemy mnożenie pisemne.

 

Obejrzyj:

https://pistacja.tv/film/mat00074-mnozenie-pisemne-przez-liczby-jednocyfrowe-przyklady?playlist=103

https://pistacja.tv/film/mat00074-mnozenie-pisemne-przez-liczby-jednocyfrowe-przyklady?playlist=103

 

Wykonaj zadania z podręcznika: str.194 zad. 1b,c,e   oraz str. 196 zad. 8b,f oraz zad.10 b,f.

 

dla chętnych: zadania z zeszytu ćwiczeń str.35-37 (zad.6-11)

 

LEKCJA 3 TEMAT:    Zastosowanie pisemnego  dodawania i odejmowania  liczb do rozwiązywania zadań tekstowych.  30.03.(poniedziałek)

Cel lekcji:utrwalenie dodawania i odejmowania pisemnego do rozwiązywania zadań tekstowych

 

kliknij link- tutaj czekają na Ciebie zadania tekstowe online. Obliczenia zapisz w zeszycie pod tematem.

https://epodreczniki.pl/a/zastosowanie-pisemnego-dodawania-i-odejmowania-liczb-do-rozwiazywania-zadan-tekstowych/DGgVyoZ0c

 

 

LEKCJA 2 TEMAT: Odejmowanie pisemne-ćwiczenia.            data  27.03. (piątek)

z tej lekcji dowiesz się:

  • jak odejmować pisemnie, gdy pierwsza liczba jest zakończona zerami,
  • jak odejmować pisemnie, gdy pierwsza liczba ma zera w środku.

https://pistacja.tv/film/mat00071-odejmowanie-pisemne-liczb-z-zerami-w-srodku-wprowadzenie?playlist=58

https://pistacja.tv/film/mat00072-odejmowanie-pisemne-liczb-z-zerami-w-srodku-przyklady?playlist=58

WYZWANIA* tym razem zadania tutaj zawarte dotyczą dodawania i odejmowania pisemnego. Takie podsumowanie kilku naszych lekcji.POWODZENIA!! 🙂 🙂

poziom 1 https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-1-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58

poziom 2 https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-2-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58

poziom 3 https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-3-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58

 

dla chętnych: zadania z zeszytu ćwiczeń zad.5-8 str/27-28 oraz zad.9-13 str/29-31. (można odesłać na mobidziennik w formie zdjęcia)

 

 

LEKCJA 1  TEMAT: Odejmowanie pisemne.                               data 25.03. (środa)

Z tych lekcji dowiesz się:

  • w jaki sposób zapisać liczby w odejmowaniu pisemnym,
  • jaka jest zasada odejmowania pisemnego,
  • jak sprawdzić wynik odejmowania za pomocą dodawania,
  • co to znaczy „odejmowanie bez pożyczania” i „odejmowanie z pożyczaniem” ,
  • co zrobić, gdy liczba, od której odejmujesz, jest mniejsza od tej, którą chcesz odjąć,
  • jak sprawdzić, czy dobrze wykonałeś odejmowanie.

https://pistacja.tv/film/mat00068-odejmowanie-pisemne-bez-pozyczania-bez-rozpakowywania?playlist=58

https://pistacja.tv/film/mat00069-odejmowanie-pisemne-z-pozyczaniem?playlist=58

https://pistacja.tv/film/mat00070-odejmowanie-pisemne-z-pozyczaniem-i-bez-pozyczania?playlist=58

WYZWANIA-czyli zadania do wykonania, im wyższy poziom tym stopień trudności rośnie:) powodzenia!!!! 🙂

poziom 1    https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-1-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58

poziom 2 https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-2-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58

poziom 3 https://pistacja.tv/zadanie/plmat014-3-wyzwanie-dzialania-pisemne-dodawanie-i-odejmowanie?playlist=58